Trax impressions
POLARIS RMK KHAOS SLASH 650 – LITEN MOTOR MED STORA MUSKLER!
I tid där det lanseras turboladdade och fabrikstrimmade bigboremotorer på löpande band är det lätt att de mindre motorerna hamnar i skymundan. Polaris Patriot 650 motor är en kraftkälla som man verkligen inte glömmer efter en provkörning. Det är mer än en gång man funderat om det inte är en större motor under huven när vi testat denna maskin. Nu ska vi ta en sväng med Polaris RMK Khaos Slash 650 häng med!
Ni kanske minns när dom första tvåcylindriga 800cc motorerna äntrade marknaden för i runda slängar 20 år sedan. Man slogs av vilken effekt till viktförhållandet det var och tillsammans med högkamsmattorna med cirka 44 mm kamhöjd ansågs maskinerna vara några riktiga värstingar i lössnön. Om vi då spolar fram till skotrarna av årsmodell 2023 så kikar vi in en riktigt spännande maskin som lätt glöms bort i nutidens hästkraftsjakt. Och det är Polaris RMK Khaos Slash 650 146” med en motor som har ungefär samma effekt som en äldre 800a men med ett betydligt bättre gassvar, lägre bränsleförbrukning och en tyst och fin gång. Detta är verkligen en liten varg i fårakläder som i rätt händer hänger på och kanske av det mesta när det kommer till lössnöegenskaper.
En maskin i harmonisk balans!
Även Polaris RMK Khaos Slash 650 har fått lika mycket kärlek som dess större syskon. Här har vi det senaste Matryx chassiet byggt för lössnö med den unika tunneln som är både kort och smalnar av längst bak. De slimmade sidokåporna tillsammans med smala fotsteg och en tank och dyna som gjorts mindre mot föregångaren gör denna maskin otroligt smidig. Både att röra sig på men även när man vill få med maskinen dit man vill, ett lätt tryck på endera fotsteg gör att man lägger ner skotern i pudret.
Men lika lätt som man gör en djup pudersväng kan man hålla en spikrak linje vid brant skråkörning och det är något som blivit en paradgren från Polaris. Rmk boggien känner vi igen sen tidigare och vi förstår varför den är kvar i Matryx plattformen, för jösses vilken förmåga den har att kliva upp på snön trots att mattan endast är 146” lång. Men tro oss även denna har förmågan att skicka skidorna i luften om än det sker lite mer kontrollerat än med de större motorerna. Man ska därför inte vara rädd att 650 skulle bli tråkig utan tillräckligt med kraft, den är en riktigt lekfull kamrat i pudret.
Är det bara lössnö som gäller?
Det intressanta med Polaris 146 tummare är att dom faktiskt har en större kylare än de som har 155” matta. Därför fungerar denna förvånansvärt bra även efter leden trots att det är en renodlad lössnömaskin, är det hårt får man bara fälla ner isrivarna så kyler man både slides och motor. Nu är det både smal framvagn och en mjuk fjädringssetup för puderåkning men det är absolut inga problem att köra led i ett rätt högt tempo. Här på leden ser vi även vart man kör i den stora fina 7S displayen som har inbyggd gps med ledsystemet inlagt, och viker man av leden ser vi terrängen i skärmen som är högupplöst. Sedan kan man alltid följa spåret man har åkt på skärmen för att hitta hem igen, sjukt smidigt och värdefullt!
Vem passar 650 Khaos till?
Vi skulle säga att denna lössnökrigare passar alla som vill köra lössnö eller om man vill hålla på med lite hopp i drivor och annan lek. Det är lite mindre effekt än hos 850 och framförallt 9R men den går absolut inte dåligt utan man kan ta sig till samma platser om man planerar körningen och kanske inte ger sig på de allra brantaste partierna. Är man inte erfaren kan 650 vara ett bättre val då man inte blir lika rädd för effekten och man vågar köra lite hårdare när maskinen upplevs som mjukare i karaktären. Sedan att den är en slant billigare i pris gör inte saken sämre då den i övrigt har samma premium utrustning som syskonet med 850 motor. Vill man hitta en lämplig instegsmodell eller känner att man klarar sig utan den värsta effekten så är Polaris RMK Khaos 650 ett av dom hetaste alternativen där ute!
Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.
Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR