Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

POLARIS SKS 650 – SNOW KING SPECIAL ÄR TILLBAKA!

En av de saker som konstant snurrade i mina tankar som barn var, just skoter. En återkommande maskin som ofta var i mina tankar var den legendariska 3-cylindriga Polaris Indy 650 SKS. När jag väl som 16-åring äntligen fick börja köra på riktigt blev det just en Polaris 650 SKS som inhandlades av undertecknad. Många år har gått och utvecklingen på maskiner har verkligen skenat men nu står modellen åter i rampljuset igen. Vi ska nu ge er våra första intryck av Polaris nya Matryx 650 SKS 146. 

Det var nog många som drog på smilbanden när Polaris lanserade sina 2023 modeller, förutom att man bland annat släppte en helt ny motor valde man även att återlanserade SKS`n nu med 650  Patriot motorn. SKS´n har genom åren varit en populär modell i Skandinavien och det är nog ingen slump att Polaris valt att ta in modellen i programmet igen. 

Polaris höll sin pressträff i Arvidsjaur under våren, miljön där gör det möjligt att kunna testa alla modeller i sitt rätta element och SKS´n var inget undantag. Med hjälp av elstarten vrider vi på motorn för att bli varm och under tiden synar vi maskinen utvändigt. Färgvalet är diskret men ändå väldigt tilltalande. Dagens maskin hade bara den låga delen av rutan vilket gjorde att den såg faktiskt rätt så arg ut, styret är avskalat vilket nästan ger en crosslik känsla. 

När vi väl är ute och kör ger maskinen ett positivt första intryck, den känns lättkörd och följsam på leden. På de öppnare partierna där man kan ge mer gas märker man vilket imponerande jobb ingenjörerna på Polaris gjort! Det är riktigt bra gassvar i 650´n och den känns otroligt rapp. Vi kör efter en led som bjuder på långa svepande kurvor och hissnande kullar. Under tiden vi kör kommer jag på mig själv med att det börjar gå lite väl snabbt trots att det fortfarande är kontrollerat. Polaris egna IFP dämpare gör ett bra jobb och sväljer ojämnheter och mindre hopp på tilltalande sätt, boggi och framvagn jobbar bra ihop. Dessutom men lång tunnelkylare klarar maskin även dem lite hårdare dagarna utan problem att gå varm, perfekt för oss uppe i Norden.

Vi kommer ut på en sjö med kantzoner av myrmark som är helt okörd. Här går det lätt att surfa fram mellan myrtallarna trotts att framvagnen är 39” bred. Mattan som är en 2.0 Crossover gör ett bra jobb även ute i den lösa snön. Som namnet avslöjar är det 2” höga kammar där toppen av kammen är mjukare för att få bättre flyt i pudret medan själva basen i kammen är styvare för att ge grepp vid ledkörning. I den lösa snön inbjuder SKS´n till lek och det är roligt att göra ringar och bara surfa fram. Provocerar du maskinen går det även att köra med skidorna högt i vädret.

Tiden rusar i väg och det är dags att åka tillbaka, under ledfärden hem fortsätter jag utmana maskinen och måste då medge att Polaris har gjort en jäkligt rolig Crossover maskin. Den känns väldigt lättkörd och har en riktigt potent motor som passar bra till denna modell. Den 3-cylindriga 650 motorn var bland det vassaste du kunde ha under huven i slutet av 80-talet, nästa års Patriot 650 är inte det effektfullaste motorn du kan ha 2023 men ack så busig! 

Läs fler TRAX IMPRESSIONS

Kontakta din lokala Polaris handlare:

STRANDBERGETS MOTOR

TIDY POWERSPORTS

SN MOTORSERVICE

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

LINDROTHS MOTORCENTER

CAMP GAUTO

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen