Kontakta oss

Sledtrax

Trax impressions

SKI-DOO SUMMIT EXPERT 850 TURBO R

Lössnösegmentet är hetare än någonsin, nyheterna haglar och vi är verkligen bortskämda med den utvecklingsprocess skoterindustrin levererar. Ski-doo Summit expert 850 turbo R är inget undantag. Sedan G4-chassit kom har vi sett en rad uppdateringar, allt från kort tunnel till turbo och allt däremellan. Men 2023 smäller högt. G5 är här och den är fullproppad med nyheter, häng med!

Summit behåller till 2023 bredden på framvagnen som är klassens smalaste på endas 34 tum. Den stora fördelen är att med G5-chassit så är kåporna så pass avsmalnande att nu är de innanför framvagnen, vilket inte var fallet med årets modell. För att vara mer exakt har man skalat av totalt 76 mm på bredden. Smidigheten med en 34 tum bred framvagn är fantastisk, det är inte mycket som tar i med en så pass tight front. På årets modell kunde vi uppleva att den ville glida en aning på kåporna i hårdare snöförhållanden vilket man borde ha lyckats trolla bort med denna ansiktslyftning. Designen på maskinen är onekligen rå och den ser verkligen arg ut. Öppnar man kåporna på Summiten följer variatorskyddet med. Allt för att bli så smal som möjligt. Detta medför att någon extrarem inte ryms undertill, utan extraremmen monteras i ett eget fack bakom dynan. Fotstegen har även de fått sig en makeup där det smalnats av en aning.

180HK!

Motorn har man skrämt upp ytterligare och den levererar numera 180 hästar istället för tidigare 165 kusar. En annan trevlig sak är att nu laddar motorn till 100% även för oss på låglandet. När vi testat Summit Expert 850 E-tec turbo tidigare upplevde vi att 2022:an var betydligt generösare med turboladd än de 2021:or som vi kört. Men till 2023 skall det vara stressfläkt hela tiden oberoende av höjd, det kommer bli intressant! Vi kan inte påstå att det fattats effekt tidigare, men mycket vill ha mer. 

Skråkörning med Summit har inte varit en dans på rosor i alla förhållanden, och den har släppt ner bakändan lite väl lätt i vissa situationer. Men det har man jobbat mycket med för att råda bot på. Dels är mattan nu 38 centimeter bred som back in the days, och så har Summiten inte längre en “öppen” T-motion led. Man har gått tillbaka till en fast sax vilket vi på Sledtrax har längtat efter. Av allt att döma på X antal minuter, ja timmar, av filmklipp på nya Summiten körandes i staterna verkar det som att den kan bli riktigt trevlig att side hilla med. Något som Ski-doo trycker hårt på är att den skall vara väldigt mycket bättre på just skråkörning än tidigare modell.

G5-chassit är fullspäckat med nyheter. Äntligen har det hittat hit ett par ledlampor istället för strålkastaren med halogenlampor. De är drygt tre gånger så starka och levererar hela 4800 lumen med helljuset tänt. Något som vi saknat på lättviktshuvarna är ett förvaringsutrymme för handskar eller ett par glasögon. Det är något som kommer tillbaka på G5:orna. Experten får även justerbart bromshandtag vilket vi verkligen välkomnar då det går ställa den närmare styret och på så vi nå den lättare. Det närmar sig vår och sommar men med alla nyheter som formligen sprutar ut är längtan efter en ny vinter helt enorm. Suget efter att testa nya Summit Expert 850 Turbo R är stort, och det ska bli intressant att se hur pass stor skillnad alla nya uppdateringar har gjort på Experten.

Försäkra din snöskoter via SVEDEA

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

TORDS MOTORSERVICE

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

LINDROTHS MOTORCENTER

E-SON MASKIN

Läs fler SLEDTRAX TESTAR

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

[adrotate group="2"]
Till toppen