Nyttan och möjligheterna tillsammans med en ATV är nog svår att lyfta fram tillräckligt mycket. Men har man en gård, skog, hästar eller kanske en vägförening så har man många sysslor att utföra och det mesta kan man utföra med en ATV. Vår långtestare Polaris Sportsman 570 SP är inget undantag och under sommaren har vi klarat av en mängd olika arbetsuppgifter som ni nu får ta del av.
Tidigare i sommar monterades en väldigt praktisk och rymlig packlåda från Polaris som med fyra snabbfästen snabbt monteras eller tas bort. Men nu hade vi lite trädfällning på schemat där det hade varit bra att kunna få med motorsågen, bränsle och andra tillbehör som är lämpliga för skogsarbete. I bakhuvudet hade vi koll på att vi använde en korg i metall som också kommer från Polaris men den var ju cirka 7 år gammal så den kan ju aldrig passa? Eller? Vi letade fram den ur gömmorna och den visade sig passa perfekt med snabbfäste från 2015. Jackpot, nu hade vi helt plötsligt ett perfekt tillbehör anpassad för en motorsåg.
Här måste vi säga att Polaris Sportsman 570 SP är en otroligt smidig maskin då vi slås av den tighta svängradien samt att de relativt nätta bredden gör att man kan köra där det är trångt mellan träden. Vi har också imponeras stort av fyrhjulsdriften som verkligen sätts på prov när man ska passera halkiga och grova stockar. Här har maskinen nästan upplevts som att man kör med diffspärrar trots att det är Polaris automatiska fyrhjulsdrift som sköter fördelningen av kraft. Alltid ett otroligt bra grepp.
Vi har faktiskt lite svårt att se ett annat fordon som är bättre för den enskilda skogsarbetaren än en ATV, man behöver inte uppröjda vägar som en skogstraktor och markavtrycken är minimala med den låga vikten. Visst är kapacitet lägre än med en skotare men för arbeten där man är rädd om marken eller om man har mark att sköta för ett hållbart skogsbruk med minimala miljöavtryck är ATV´n en god vän och medarbetare.
Den smarta fyrhjulsdriften tillsammans med grovt mönster i däcken har fungerat väldigt bra även om sanningen är att man var lite orolig över hur Bronco Havoc däcken byggda för lera skulle fungera i annan terräng. Men trots mossa, grus och sten så har dom här däcken greppat bra och vi ångrar inte att vi valde dom i sommar. Fyrhjulsdriften har vi kunnat testa mot andra ATV´s maskiner och tillsammans med greppen i däcken har både vi och dom andra förarna blivit imponerade över Polarisens terrängförmåga.
Första servicen närmar sig vid 25 timmar och hittills har hela maskineriet fungerat hur bra som helst förutom en damask som fått ge vika för en gren. Och därför fick vi också se en förbättringspotential som man kunde gjort med ett enklare skydd i plast på A-armarna som skulle skydda drivaxeldamaskerna. Dock ska det rätt mycket till innan något tar i chassiet då A-armarna är uppböjda med stor markfrigång på vår SP modell.
Nu tuffar vi vidare mot hösten där LED belysningen kommer att sättas på prov och kanske hinner vi passera första servicen innan nästa rapport. Men vad kommer efter hösten? Ja vi som älskar snöskoter hoppas givetvis på en snörik vinter och med den kanske det är läge att anpassa vår långtestare med grejer som klarar av snöhanteringen och kyla?