Kontakta oss

Sledtrax

Reportage

PWC ENDURANCE 2019 – ETT FARTFYLLT EVENT.

Med över 30.000 hästkrafter på startlinjen och flertalet av Sveriges vassaste förare är PWC Endurance är ett av Sveriges största vattenskoter race / samåknings event inom vattenskoteråkning.
RIB Extreme Racing med Niklas Ohlsén är mannen bakom denna helcoola idé. Eventet hölls i Stockholms skärgård under föregående helg och vi på Sledtrax var självklart inbjudna för deltagande. Häng med på ett fartfyllt race som inte riktigt slutade som planerat.

PWC Endurance har körts sedan 2008 och har funnits i olika skepnader distanser och versioner.  Idén fick Niklas från sitt brinnande intresse av snabba rib-båtar och vattenskotrar. Med över (100) deltagare ett år har nu Niklas valt att begränsa eventet till maximalt 50 personer för att kunna erbjuda en maximal säkerhet och maximal logistik. Detta är något vi på Sledtrax tycker känns genomtänkt och superbra. Som support till eventet fanns Ghost Zone Laboratories, Yamaha Motor, Alandia och guppa.se.

FOTO : ALEX OHLSÉN

EVENTDAGEN:

Vi möter upp arrangören Niklas av PWC ENDURANCE och Daniel från Yamaha Motor tidigt vid Nora Strand, Danderyds marina för sjösättning och vidare färd mot strandbryggan Seaclub. Förväntningarna är på topp denna vindstilla och växlande morgon och ett par sista förberedelser som inkluderar tankning av maskiner samt packning av kamerautrustning utförs. Undertecknad har idag sällskap av Jonathan, en nära vän som ska fotografera under racet. Väl på vattnet tuffar vi i låga knop genom olika sund i små guppande vågor in mot strandbryggan vid Djurgårdsbron där vi alla ska mötas upp. Adrenalinet stiger när vi närmar oss destinationen och mitt första ”race” inom vattenskotersporten är snart ett faktum.

På plats vid Strandbryggan SeaClub börjar snart hela startfältet anlända. Det är en salig blandning av de mest modifierade maskinerna på marknaden iklädda färgglada dekalkitt, utspätt med standardmaskiner. Detta är som rena rama godisfabriken för en 5 åring. Att få dela sin kärlek av sporten PWC med andra likasinnade är halva grejen. Diskussioner, skratt och småprat utbryts mellan olika deltagare. Det är nära nu..

FOTO: JONATHAN BORGSTRÖM

Med munnen full av byggarfrukost bestående av både rejäla mackor, kaffe och te går Niklas igenom dagens rutt, tankställen och planering in i minsta detalj. Säkerheten kring eventet är rigorös och genomtänkt. Allt från följebåtar till rescue båtar, säkerhetsavstånd och utrustningskrav i form av hjälm och flytväst samt olika säkerhetstecken som vi ska vara uppmärksamma på.
Efter genomgången får alla deltagare en goodiebag bestående av mestadels kalorier och energidryck då racet vi ska köra idag går i olika etapper och är ca 130 distans. (24 landmil). Våtdräkten dras på, hjälmen knäpps och maskinen startas upp. Snart går starten!

FOTO: ALEX OHLSÉN

Hela startfältet smyger ut i tillsammans genom Djurgårdskanalen i låga farter för att ta oss ut på öppet farvatten där starten ska gå. Niklas håller täten och med publik samlade på bägge sidorna kanalen och drönare i luften stiger ruset. Snart ska gashandtaget pressas mot styret, benen ska få jobba likt ett maraton och Sledtrax långtestmaskin Yamaha VXR ska få bekänna färg.

FOTO: ALEX OHLSÉN

RACET:

Vi lägger oss guppandes längs en osynlig startlinje, den trevliga atmosfären med skratt och lek är som bortblåst och växlas mot stundens allvar och tävlingsanda. Djävulshornen växer ur pannan och när startskottet går pressas maskinen till allt vad den går för. Accelerationen är enorm och 1800 cc motorn jobbar för brinnande livet. Vatten sprutar åt alla håll och undertecknad tar tidigt en linje ut till höger för att minska vågmotstånd från maskinerna framför samt för bättre sikt. Yamahas racepiller mellan benen känns följsam och säker, att den delar skrov med Yamaha GP1800 som är byggd för race känns verkligen igen i ergonomin och stabiliteten. 

Inga oroliga överrakningar sker under den första sträckan. Då undertecknad inte är den mest erfarna vattenskoterföraren och säkerligen inte har den bästa tekniken får jag arbeta hårt med både ben, armar och bål, inget kommer gratis…

FOTO: ALEX OHLSÉN

Etapp två går ut mot Waxholm där första pittstopp och tankning ska ske. Efter ett par timmar in i racet har maskinen nästan dragit halv tank. Hos den flytande Gulf macken i Waxholm tankas därmed närmare 2000 liter bensin och en energibar senare är vi redo för nästa etapp.

Vid start av etapp tre som går på mer öppet vatten och i större sjö hamnar jag lite efter. Mina cirka 200 ponnys under sätet räcker inte riktigt till mot de främsta konkurrenterna som åker på maskiner med över 300 kusar.

FOTO: ALEX OHLSÉN

I bakkant på PWC ENDURANCE pressad och med djävulshorn tar jag ett något djärvt beslut. Vid ett möte av en båt ska jag försöka hoppa i svallvågen för att landa bak i kölvattnet och på så sätt få lugnare vågor en sträcka och komma ikapp dem andra. En inte alltför tvär brytning genom första vågen visar sig vara ödesdigert. 

Med pressad gas genom vågen upp i luften är allt ok, en felbedömning om hur tvärt vi tagit vågen gör att undertecknad landar i motlut i en lika stor våg bakom istället för i kölvattnet. Maskinen skär ned till höger med sin chaufför flygande i sidled till vänster. Fastnar gör foten i holken och katastrofen är ett faktum. Efter en rejäl krasch i vattnet börjar jag simma mot min vattenskoter, blir ganska snabbt hindrad av en oroväckande smärta i benet. 

Med en noggrann säkerhetsgenomgång under morgonen gör killen bakom mig säkerhetstecknet i praktiken och alla bakom mig bromsar ned och kommer till undsättning. Några minuter senare är jag uppdragen ur vattnet och sitter jag på en rescue-båt på väg in mot land och ambulans.
Alltså ett säkerhetstänk som nu även visar sig fungera utmärkt även i praktiken.

Några timmar senare på sjukhus bekräftas ett brutet ben med 3 frakturer och en fot som hoppat ur led. Efter operation är undertecknad numera utrustad med extra skruvar och skenor samt träben. Alltså inte riktigt vad jag hoppas på under försäsongen. Men skador sker i alla sporter och det är bara att kriga sig tillbaka. 

FOTO: ALEX OHLSÉN

Sammanfattningsvis:

Senare på kvällen ringer jag Niklas för att tacka för PWC ENDURANCE eventet och all hjälp jag fick samt att fråga hur racet gått? Förutom incidenten jag själv varit med om hade allt gått galant, förarna var nöjda och PWC Endurance 2019 vart riktigt lyckat.

Under den halva dagen vi på Sledtrax var på plats måste vi säga att det var ett superkul event att delta i. Och vi blev riktigt imponerad över helheten av eventet med allt från vad sponsorer bidragit med, till hur det var uppstyrt med framförallt säkerhetstänket och logistiken. Niklas är en riktig toppenkille och jag är snabbt överens med honom om att Sledtrax kommer vara tillbaka under nästa års PWC Endurance.

Läs mer om vattenskoter HÄR

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

  • Se vår arbetsrelaterade review av storsäljaren Polaris Sportsman 570 EPS. Hela filmen ser ni på www.sledtrax.se 
#skoter #sledding #snowmobile #powday #snowmobiling #skidoo #polaris #arcticcat #lynx #yamaha #backcountryofsweden #boondocking #mountain #snowday #snøscooter #sleddersgram #braapon #atv #quad #fyrhjuling #grizzly #accessmotor #seadoo #seadoospark #polarisranger #vxr #yamahavxr #sledtrax #sledtraxtv

Följ SledtraxTV!

Till toppen