Kontakta oss

Sledtrax

Reportage

MÅNADENS PROFIL JAN GRÖNBERG

Han är skoterprofilen som har sleven i många grytor, driven och passionerad skoteråkare som rest till flertalet platser runt om i världen för att leva ut sin dröm. Han tog ett helikopterlyft för att kunna köra på skoterns dag. Han är teamåkare för Composit Tracks, TOBE, MAPTUN och ambassadör för YAMAHA. Han har setts i samarbete med Hans Wärdell och på bioduken i Ruff Riders. Månadens profil är ingen mindre än Janne Grönberg!

Janne är född och uppvuxen i midnattssolens stad Kiruna, där är han bosatt med sin fru Kirsi. Till vardags är det alltid full rulle då han driver flera företag. Restauranger, gym och hotell är exempel som tar upp vardagen, att han tycker om att förädla sina anläggningar själv innebär att det inte finns mycket tid över för att peta navelludd i soffan. Under vinterhalvåret försöker han köra så mycket skoter som möjlig, och den andra delen av året tränar han för att vara förberedd inför vintern och den stora passionen.

Hur kom du i kontakt med skoteråkningen?

-Då jag är uppvuxen i Kiruna är skoter ett ganska vanligt inslag i vardagen, den första maskinen jag började köra var en Snotric SC3. Efter den har jag hunnit med ganska många maskiner säger han med ett leende på läpparna.

Har du alltid kört mest friåkning?

-Det vill jag inte säga, jag hade en period runt 2010 då det blev mest långkörning. Vi kunde åka ner till Vuollerim tur och retur, jag hade en crossfire 800 som packades lätt och sen bar det av. Det var efter min första resa över till Chris Burandt 2012 som jag blev helt såld på friåkning och klättring. Till vintern 2013 köpte jag mig en pro rmk och körde sedan polaris fram till 2018.

Du är idag ambassadör för Yamaha, varför bytet?

-Jag har en kompis som hade kört Yamma länge, han har försökt få mig att byta märke under många år men det har inte varit intressant. Säsongen 17/18 var det extremt bra med snö, vi var och körde med varandra en dag och jag kände att det var tungt att hänga med där han tog sig. Vi skulle bytlåna maskin med varandra i 5 minuter men han fick inte tillbaka sin Sidewinder något mer den dagen! Jag upplevde den otroligt lättkörd och riktigt rolig. Efter den resan gick jag in till Yamaha Center i Kiruna och på den vägen blev det. I dagsläget kan jag inte kunna tänka mig att köra någon annan maskin, den poppar upp ur snön på ett bra sätt och motorn är helt outstanding. Sen funkar samarbetet med Yamaha jättebra.

Du verkar ha bockat av några länder att köra skoter i, vilka?

-Jag har varit till USA och Chile med Chris Burandt. Det har blivit flera resor till Kanada, jag har även varit till Svalbard , Island, Ryssland, Finland och Norge. Det är roligt att vara iväg på alla resor för man upplever och ser så otroligt mycket, en del av resorna har gjorts med hjälp av samarbetspartners.

Vart hittar du den bästa körningen?

-Det är i Kanada, vi brukar utgå från Revelstoke eller Sicamous. Där hittar du alltid bra körning och alltid orört, är det mycket kört söker man sig bara till brantare terräng. Det är några gånger som det har varit ganska spännande innan vi varit uppe på leden igen. Nästan varje år vi är över träffar vi på folk som följt våra spår och inte vet hur dom ska ta sig upp igen, när vi var över den här vinter kom det ett par killar i våra skoterspår som vi fick hjälpa tillbaka upp på leden igen. Då vi började prata med dom i skogen kom kommentaren ”ok, you are the swedes”, folk visste att vi körde i utmanande terräng.

Har du några förare du helst kör med?

-Ja absolut, Emil Ahrling är en riktigt duktig och teknisk förare som alltid är rolig att köra med. Anders ”Sempan” Semberg, en riktigt hård jäkel med en hård körstil, han är dessutom grym på att skruva. Kristian krillekravall Stålnacke, duktig och stabil åkare som jag kört med sedan första dagen. Erik Ivarsson och Eric Wallin från Hoting, dom här grabbarna är med till Kanada och har blivit riktigt duktiga på att köra. Det finns många fler åkare som är bra men med dom här killarna vet jag att allting löser sig, framför allt när det inte går som man har tänkt.

Vi kör 3 avslutande frågor.

Häftigaste skoterminnet

-Chile, vi satt och fikade uppe på ett berg med grymma snöförhållanden, då kom det säkert 100 stycken papegojor och slog i träden runt om oss. Det var en sjukt frän upplevelse! Sen måste jag bara få nämna Island där vi gjorde en 1000 höjdmeters klättring i ett svep med en oslagbar omgivning och miljö, det är nått som också ligger väldigt högt upp.

Hur får vi en hållbar skoteråkning i framtiden? 

-Vi måste se till att alla tar hänsyn till djur och natur, se till att inte köra på förbudsområden med mera. Vi måste även respektera andra människor när man är ute och kör, inte köra fort eller gasa på när man passerar skidåkare. En annan väldigt viktig sak, det man tar med sig ut måste följa med hem. Spränger du en rem så kasta inte ut i naturen utan ta med dig delarna hem.

Vad är kommande mål med skoterkörningen?

-Att i samarbete med Modshop ta fram en riktig dråpare till nästa vinter med massa godsaker. Maptune håller även på att skrämma ut ytterligare ur motorn, 300hk + ska knäckas säger Janne och maskinen ska bli ännu råare än årets bygge.

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

  • Säsongens sista snöskoterartikel är ett faktum. Läs om LYNX XTERRAIN 900 ACE TURBO! 
#skoter #sledding #snowmobile #powday #snowmobiling #skidoo #polaris #arcticcat #lynx #yamaha #backcountryofsweden #boondocking #mountain #snowday #snøscooter #sleddersgram #braapon #sledtrax #sledtraxtv

Följ SledtraxTV!

Till toppen