Reportage
REVELSTOKE SERIES #1 – DRÖMMEN SOM BLIR VERKLIGHET!
Välkomna till årets mest puderextrema artikelserie. Sledtrax skribent Mattias Sandberg kommer under denna vinter leva den ”svenska skoterdrömmen”. Han kommer att dela med sig av sina erfarenheter kring skoteråkning från andra sidan pölen, närmare bestämt Revelstoke, British Colombia! Mattias utlovar nya reportage varje vecka, det blir massvis med skotergodis, allt från förberedelser, utrustning och säkerhet, till grym friåkning i några av Kanadas häftigaste bergskedjor för skoteråkning, Monashee och Selkirk. Den här säsongen ser ut att bli den starkaste någonsin här på Sledtrax och Mattias äventyr är en av anledningarna, menar Sledtrax chefredaktör Johan Carlsson. Nu blir det alltså ytterligare en anledning att läsa Sledtrax i vinter!
Tillsammans med reportagen här på Sledtrax kommer Mattias under hela vintern släppa s.k. youtube-scenes med åkning ifrån området. -Om inte artiklarna ger tillräckligt med puderabstinens så garanterar jag att filmerna kommer göra det, säger Mattias glatt. Kanalen för detta är Zledpro Official och scenes #1 kommer släppas tillsammans med artikeln nästa vecka.
Vem är då denna lyckliga man som får leva drömmen? Mattias Sandberg kommer från Stockholm är 30 år gammal och har ett enormt intresse för skoteråkning, friåkningen i synnerhet. -Just friåkning är det som drivit mig till denna resa, menar Mattias. Är ni redo? Nu sätter vi igång, häng med!, ropar Mattias från en lätt instabil Skypeförbindelse.
Vi låter Mattias berätta lite mer om sig själv.
-Jag har sedan augusti bott i Vancouver och har därmed haft massvis med tid med förberedelserna inför säsongen. Boende i Revelstoke är betydligt svårare att hitta än man tror detta pga. stor efterfrågan och få uthyrare. Revy som det kallas här nere i folkmun lockar skidåkare från alla världens hörn eftersom ortens skidanläggning erbjuder den största fallhöjden för skidåkning i hela Nordamerika. Heliskiing är också väldigt stort och populärt i Revy och lockar många besökare.
Hur hade ni tänkt med boendet då Mattias?
-Jag och min flickvän har kanske lite speciella krav på boendet, främst med tanke på möjliga besök från mina likasinnade vänner under säsongen. Men även förvaring av skotrar, parkering och eventuell skruvning. Mina skotrar har en förmåga att gå sönder med den typ av åkning jag kör, förtydligar Mattias och fortsätter. Allt detta gör att det inte är det lättaste att hitta rätt boende. Men efter ett par visningar hamnade vi mitt i prick hos ett par i centrala Revelstoke, en källare med två sovrum, kök, öppen braskamin, bra parkering och boendet vart bokat. Check!
Första inköpet för säsongen inhandlades fyra dagar efter vi anlänt. Dreglandes efter en stor pickup med en härligt vrålande v8-diesel visade sig bli verklighet. En Ford F350 Powerstroke står nu på gården och kort därefter förvärvades ett sleddeck med plats för två skotrar. Yihaa, nu är vi på gång!
-Passade även på att köpa skoter under den sena sommarmånaden, enbart med anledning av att jag ville komma billigare undan och dessutom ha råd och tid med en del eftermarknadsdelar som skulle hinna monteras på innan flytt till Revelstoke som var planerat till början av försäsongen.
Eftersom jag under förra året, hemma i Svedala, åkt på en Pro AXYS 800 155 som jag kommit mycket bra överens med var valet inte så svårt. Blev en demomaskin med 6 mil på mätaren.
Okey, det låter jobbigt att behöva handla allt det där, är allt klart nu för vintern?
-Nej, skrattar Mattias och fortsätter, har under de senaste månaderna förhandlat och inhandlat en massa godis till skotern. Allt för att få leva drömmen fullt ut med ett riktigt fullsmetat lössnömonster i ett av världens häftigaste friåkningsområden, Revelstoke.
Pust, jahaja, och vad är det för godis då?
– Hehe, den setup jag valt för denna säsong ser ut enligt följande:
Först monterades en 36 framvagn från Zbroz Racing med deras starka a-armar, bussningar och nya spindlar eftersom en vettig fjädring är något många av de allra bästa åkarna rekommenderar mest av allt eftersom det ändrar karaktär och lättrördhet i maskinen. Jag valde sedan Exit shocks.
Varför valet föll på Exit shocks är för att det går att få dessa kalibrerade direkt från Zbroz Racing för vikten på killen bakom styret, dvs. mig och den typ av åkning jag ska köra, allt för att ha en så optimerad maskin som möjligt. Sagt som gjort monterades deras dämpare både i framvagn och boggi. Ni som åker mycket friåkning vet även att träd av någon konstig anledning ibland växer extremt fort framför en, (haha) för att skydda mig mot detta har jag även valt att sätta på deras fram och bakbåge.
För att hålla mig torr i meterdjupt puder uppe på fjället har TOBE Outerwear hjälpt mig med en Contego monosuit, de använder ett material som heter Sympatex som ska vara liknande Goretex. Ska bli riktigt kul att testa denna under säsongen och se hur den håller. Det blir ett eldprov som heter duga!
Då mycket av den åkning jag kommer köra är i lavin terräng har Backcountryaccess skickat mig deras lavin utrustning. Float 25 turbo ryggsäck samt Tracker 2 mottagare. Lavinsäkerhet är av högsta vikt här nere och förhållningssättet till lavinutrustning och utbildning är något helt annan än hemma. Detta kommer jag skriva mer om i kommande reportage.
Sist men inte minst för att få den där aggressiva looken och synas på fjället har jag valt ett egendesignat dekalkitt från ArcticFXgraphics i matt finish. Bra service, lätt att designa själv och möjlighet till egna loggor på kittet var grädde på moset. Anlände till Revelstoke för ett par dagar sedan, snön ligger redan på bergen som fluffig bomull, kan säga att det rycker rejält i gastummen nu. Med åkning på schemat de flesta dagarna i veckan och ett nyp i armen lugnar jag snabbt ner mig och inser att det är ingen dröm utan det är nu det börjar…
Uhhh ja, det låter… roligt hmpfff tycker vi på redaktionen. Vi känner oss inte alls avundsjuka, och knappast våra läsare heller. Men okey, vi tycker nog alla att det ska bli grymt häftigt att följa dig där borta, när får vi läsa mer?
– Häng med redan nästa vecka! Då tar jag med er på en riktigt häftig försäsongsåkning med förhoppningsvis massvis av puder, dessutom är det premiär för Scenes #1 på youtube, fram tills dess ride safe!!