Kontakta oss

Reportage

REVELSTOKE SERIES #4 – HÄRLIG ÅKNING MED LAVIN SÄKERHET I FOKUS!

Den senaste veckan har bergskedjorna runt Revelstoke fyllts på med ännu mer puder, under ett par dagar kom metern nysnö som en skänk från ovan. Detta är något alla skid och skoter entusiaster väntar på, dock finns en baksida. Med mycket nysnö finns risker för laviner och snöskred, därför tänkte jag ägna en del av detta reportage till att berätta om vilken utrustning jag använder och hur jag försöker hålla mig säker uppe till fjälls.

Laviner är tack och lov inte så vanliga i Sverige som här i British Columbia dock rekommenderar jag alla som sysslar med skoteråkning utanför led att inhandla nödvändig lavinutrustning och lära sig att använda den.
Håller vi oss tillsammans säkra till fjälls och införskaffar oss den kunskap som behövs gynnar detta både skoternäringen och oss själva.
Mindre olyckor och mer kunskap ger mindre argument för pamparna nere i Stockholm att använda när dem vill ändra/begränsa skoteråkningen runt om i vårt avlånga land.
Många av dem säkerhetsrutiner jag använder här kan man likväl tillämpa hemma.
Jag har befunnit mig i Revelstoke i en månad nu och har åkt skoter mer eller mindre varje dag. Har åkt på en handfull ställen, allt från öppen kuperad terräng till teknisk skogsåkning, branta raviner och shuts. Då mängden snö, temperaturer, solljus och lutningar skiljer sig från alla områden är det alltid olika förhållanden som råder på varje enskilt ställe.

De rutiner jag håller mig till är att jag varje dag innan avfärd går in på avalanche.ca för att kolla de senaste uppdateringarna kring lavinrisker, även en vädercheck är att rekommendera.
Tala alltid om för någon hemma, vän eller familj vilket område ni ska åka på och när ni beräknas komma hem. Anledning till detta är för att underlätta ett eventuellt sökarbete om det skulle behövas.
När vi anländer till parkeringen gör vi en plan för dagen, vart ska vi åka? hur tar vi oss dit på ett säkert sätt? hur ser vädret ut? Hur ser riskerna för laviner ut i olik terräng? såsom under trädlinjen, trädgränsen, alpine osv.
Innan vi far iväg gör vi en kontroll så att alla har sina transceivers påslagna och fungerande.

När vi anländer dit vi ska köra gör vi alltid en check i området, där vi kollar efter olika svaga lager i snön, ett sådant kan vara en skorpa som tillkommit av olika plus och minus temperaturer i omslag.
Vi prövar även att läsa av terrängens lutning och eventuella utvägar om en lavin skulle gå.

Den utrustning som jag använder är ett måste här borta men som jag tidigare nämt även något jag rekommenderar er alla där hemma att införskaffa, de tre viktigaste verktygen är sond, spade och lavinsändare/mottagare. Jag har även en lavinryggsäck från Backcountryaccess med inbygd airbag. I ryggsäcken har jag all min säkerhetsutrustning såsom första hjälpen kitt, vindtät tändare, gps, pannlampa, spade, sond, extra handskar och ett till lager med kläder.
Dessa redskap är till mycket stor hjälp om jag eller någon i min grupp skulle råka ut för en lavin, dock vill jag påpeka att det som håller dig mest säker på fjället är din kunskap och ditt agerande, använd huvudet!

Laviner är en del av säkerheten, en annan är väder, dålig sikt, jävliga fastkörningar och skotrar som går sönder mitt på fjället osv. Av denna anledning har jag även en väska bak på skotern med de mest nödvändiga verktygen, ståltråd, bogseringslina och rep.
Då säsongen snart är igång på allvar kommer jag även att fräscha upp mina kunskaper med en St1 lavinkurs, detta kommer jag skriva om i ett senare reportage.

Åkningen har varit helt fantastisk de senaste dagarna, snön har inte nått byn än men det finns riktigt bra med puder på högre höjd i alpine area där vi mestadels åkt. Helgen som var fick jag uppleva det djupaste dagarna jag någonsin haft på en skoter. Flera av dem jag åker med är riktigt duktiga och dem ser till att pusha mig hela tiden på nya saker vilket känns superkul. Detta resulterar dock i ganska så många fastkörningar. Min kropp har äntligen anpassat sig till syrenivån uppe till fjälls.
Ett tips för er där hemma som planerar att åka skoter i Kanada eller USA, syrenivån påverkar en mycket mer än vad man tror. Så träna att dra loss era fastkörningar hemma med ett sugrör i munnen. haha!!

Testat en massa branter med elevation effekt och snön flyger över både maskin och förare, adrenalinet är på top och känslan är beroendeframkallande, något alla pudernissar måste testa. Åkningen här nere är svårslagen, Min flickvän Lisa skrattar varje dag när jag kommer hem och berättar att dagens åkning är den bästa och häftigaste jag någonsin varit med om. Har sagt så mer eller mindre varje dag jag kommit hem men det är vad fjällen runt Revelstoke erbjuder. Sjukt mycket snö och kuperad terräng.
Mina vänner här nere har sagt att detta inte är något mot vad som komma skall senare när säsongen är igång på riktigt. Can´t wait! Kika in nästa vecka för då kommer ett riktigt hett reportage med massvis av puder, drops, hopp och även vad Revelstoke som stad har att erbjuda.
Until then ride safe.

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen