Vi är inte riktigt där än men alla minnen och tankar går dit, till den vita årstiden då vi alla får göra det som håller oss så kärt. Det är givetvis skotersäsongen vi pratar om! I den här artikeln ska ni få ett smakprov på hur vi upplevde den brutala milslukaren Ski-doo Renegade XRS 900 ACE turbo R, vi hade förmånen att köra och utmana den under en av vårens absolut bästa helger!
Då pandemin fortfarande höll sitt grepp hårt om vårt land under hela våren blev det svårt att få ihop en organiserad snow shoot, med det i beaktning såg vi på Sledtrax till att boka upp några riktigt intressanta maskiner för en helg i fjällen. En av maskiner som följde med oss var Renegade XRS med 900 ACE turbo R motor och SMART SHOX.
Det här visade sig vara ett riktigt intressant alternativ för de som gillar långa turer eller stå på hårdare efter de knöliga lederna. Till 2022 släpper ski-doo deras senaste innovation för att få en ännu bättre körupplevelse nämligen Smart Shox i samarbete med KYB. Som namnet avslöjar är det här en uppsättning smarta dämpare som är semiaktiva, med hjälp av fem stycken sensorer kan kompression och retur justeras upp till 50 gånger per sekund. Det går även att ställa dämparnas karaktär i tre olika lägen, comfort, sport och sport +. Dessa tre lägen gjorde stor skillnad på hur maskinen betedde sig efter leden och är väldigt smidigt att ställa in med hjälp av en knapp på tankkonsollen.
Förutom den nyheten släpper Ski-doo sin kraftigaste motor någonsin i form av en uppdaterad 900 ace turbo som levererar 180 vilda pollar, med bland annat uppdaterade injektorer och ett ökat laddtryck har Rotax flyttas deras gräns ännu en gång. Gasresponsen och kraften i den här motorn är något som man inte kommer lessna på i första taget, ljudet som spisen levererar och den lätta dumpen som hörs gjorde att undertecknad pumpade något extra på gasen.
Då vädret verkligen var med oss denna helg blev det körning från tidig morgon till sen kväll och det här är helt klart en maskin man vill köra mycket med. Under helgen hann vi med färder efter fina stora leder över fjället och även en hel del knöliga skogsleder. På väg ut lördag morgon körde undertecknad Renegaden och fick möjlighet att pressa den efter det knöliga skogspartiet upp mot fjället, även när det börjar gå fortare känns maskinen fortfarande otroligt stabil trots att underlaget var stökigt. Inför kurvor svarar bromsen bra och här hjälper den dubbade 137” Ice Ripper XT matten till då underlaget var hårt, väl ut ur kurvorna är det bara att hålla i sig. När skogsgränsen passerats och det öppnade upp sig trycktes gasen hela vägen mot styret. Det är först då man verkligen förstår hur mycket pulver det är i den nya 900 ACE turbon, den slutar aldrig att mata. Inte så länge jag tordes hålla i vill säga. Det här upplevs som en grymt rolig och potent maskin. Jag kom på mig själv planera den ena långturen efter den andra under helgen vi körde den och suget efter den här typen av snöskoter har helt klart vuxit sig stark.