Nu står vi inför den tredje säsongen med Ski-doos senaste plattform som heter G4, vid en första anblick kan Summiten se oförändrad ut. Men om man skrapar lite under ytan märker man att det gjorts en hel del uppdateringar inför detta år. Just denna långtestmaskin har vi på Sledtrax gjort en rejäl tvist på som vi återkommer till i slutet av denna artikel.
Ski-doo kom med sin nya Rotax 850 E-Tec inför 2017 och med de kraftpaketet gjorde man ett rejält avtryck i branschen när det kommer till tvåtaktsmotorer. Med ett gassvar som satte en ny standard och dessutom med massor av effekt är det denna motor som konkurrenterna velat slå.
Men med mer effekt har man också mer krafter som ska tas om hand, vilket har inneburit att motorerna kunnat röra sig lite mer än tidigare. Det har lett till problem med livslängden på variatorremmen för en del åkare, till 2019 har det dock gjorts en rad uppdateringar för att åtgärda detta.
Motorfästet är nytt på båda sidor av motorn för att linjera bättre och även för att vara lite styvare vilket ska resultera i minskade rörelser.
Variatorerna har fått kylflänsar vilket fungerar som fläktar när allt snurrar, de suger sedan in luft genom ett intag på sidokåpan med en kylande effekt på rem och variator.
Variatorskyddet har fått en helt ny design där det ges mer utrymme för remmen samt bättre avkylning.
Men ingenjörerna har inte nöjt sig här, de har även jobbat vidare med kalibreringen där det presenteras en helt ny setup inför året. Förhoppningsvis kommer det här att fungera bra och ge remmarna en lång livslängd, i vinter får vi svaret svart på vitt hur remslitaget utvecklas.
Fler nyheter inför 2019 hittar vi när man kikar lite närmare på boggin, nu är boggiskenorna raka istället för en aning uppvinklade i bakkant. De tidigare vinklade skenorna har varit till för att maskinen ska bli lite smidigare på hårt före men nu väljer man att skippa alla kompromisser. En redan extrem lössnömaskin har blivit ytterligare lite mer specialiserad med renodlade puder egenskaper.
På vår långtestmaskin har vi valt den fiffiga Shot starten som släpptes förra året och mattan med 76 mm höga kammar. Summiten fanns att välja i blått, svart eller lava röd vilket även är färgen på vår maskin.
Här slutar detta långtest att vara ett traditionellt test och istället kommer vi att se hur långt vi kan gå med ett extremt bygge. Summiten kommer helt enkelt att bli en av två projektskotrar som Sledtrax kommer gå all in med denna säsong.
Från skidspets till stänkskärm kommer vi att utrusta maskinen med det senaste från eftermarknaden och i nästa långtestartikel kommer vi att presentera receptet. Det är något som ni inte får missa då vi ska försöka få denna Summit till en av Sveriges häftigaste lössnömaskiner!!
För att kunna sätta igång projektbygget har vi redan hämtat maskinen på Tords Motorservice där vi fick en proffsig genomgång av vad som är nytt och hur allt fungerar.
På dynan hittar vi en påse med lokalproducerade delikatesser av ren och älg som får snålvattnet att rinna. Det är en av de saker som butiksägaren Stefan gör för att visa uppskattning till kunder som bokat en ny maskin under våren.
Med ett leende på läpparna lastades maskinen och i detta nu väntar skotern i garaget på en riktig make over. Missa inte kommande artikel där vi går igenom vad som ska göras med vår lava röda projektskoter!