Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax projektskoter

SUMMIT X PROJEKTET LEVERERAR

Projektmaskinen som vi startade bygget på under hösten har vi nu fått testa en hel del under vintern. Vi har haft några motgångar där vi bland annat lärt oss att sten är hårdare än aluminium. Om man bortser från det kan vi även konstatera att Summit X projektet helt enkelt är bland dom råaste maskinerna vi kört. Nu tar vi och kikar närmare på hur maskinen och eftermarknadsprylarna har fungerat.

I jakten på det vita guldet har vi faktiskt letat oss en sväng upp till Riksgränsen där vi fått indikationer på rejäla snömängder. Sagt och gjort lastades ett gäng skotrar och resan mot gränsen började, men i Kiruna tog resan stopp. Trafikverket hade nämligen stängt av vägen ovanför Björkliden, ajdå kanske en ”normal” människa tänker. Men vi skoteråkare har ett speciellt förhållande till snö och vinter. Därför började vi tänka hur mycket snö det måste ha kommit och hur bra skoterföre det kan vara. Inga ledsna miner här inte, efter ett telefonsamtal kunde resan fortsätta till Björkliden där vi kunde övernatta tills vägen skulle öppna dagen efter.

När vi väl var framme i Riksgränsen och äntligen fick ge oss iväg ut på fjället var det hög tid att testa maskinen. Tidigare under vintern har vi haft lite otur med stenkänningar som skickat båda undre a-armarna till skoterhimlen. Den kalla starten på vintern gjorde att snötäcket aldrig riktigt ville bära eller skydda mot stock och sten som tyngre snö brukar göra.

Den kalla snön var dock perfekt för oss att testa den nya composit tracks mattan M67, den är utvecklad för riktigt pudersnö där man vill ha mjuka kammar för bra pop up effekt. Och i den riktigt kalla snön fungerar mattan bra men när snön blir kompaktare har man bättre grepp i den hårdare M66 mattan.

Dock slutade inte vår otur med stenkänningarna i början av vintern utan vi har också haft en bult till vändhjulen som gått av, vilket resulterade i att mattan krängde av. När mattan krängde av fastnade den i ena boggiskenan och blev skadad. Därför kör vi nu med originalmattan med tre tums kammar istället. Den har styvare kammar som passar bättre i lite tyngre snön som vi har nu mot vårkanten också.

I Riksgränsen hade redan snön börjat packa ihop sig en aning och med greppet i originalmattan blev maskinen lite väl res-villig. Här kommer det fina med stötdämparna från Öhlins som har stora justeringsmöjligheter, nu kommer vi att släppa en aning på fjädern i centerdämparen samtidigt som vi spänner på torsionsfjädrarna bak. Vi kommer även att testa klicka om stötdämparna till en lite hårdare setup nu när vi börjar med vårkörningen. Men redan nu med en riktigt mjuk inställning fungerar det bra även med lite hopp och lek på turerna, Iceage boggiskenorna har även de klarat hoppningen hittills utan problem.

Förutom oturen med framvagnen och mattan har maskinen gått som en klocka utan problem. Beltdriven från TKI fungerar toppen och vi har inte haft några som helst bekymmer med den, vi har endast kontrollerat spänningen på remmen för att den inte skall vara ospänd. Men det är en väldigt styv rem där vi inte har behövt ändra något sedan den monterades.

Boggien har vi fått testa ordentligt nu och här märker vi skillnad med T-motion delete kittet från Skinz. Nu håller man en skrålinje lättare men vi tror att de inställningarna som vi tänker göra på fjädrar och stötdämpare kommer att göra den ännu bättre på skrå. Eftersom skidorna förhoppningsvis inte kommer att lyfta lika lätt tror vi att den inte kommer att vilja sträva uppåt vid skråkörning lika mycket.

Maskinen känns helt fantastisk att köra och vi kommer bara bättre och bättre överens. Styrhöjden, bromshandtag, fotsteg och den lägre dynan har anpassat och förbättrat förarmiljön riktigt bra.

Projektmaskinen har mycket kvar på denna säsong och nu när snön gjort en riktig comeback i Norrbotten ser vi fram mot en lång vår där vi får testa lite nya inställningar samt testa på lite mer flygturer.

Vi har fått en del frågor på byggkostnaden som vi nu har räknat ihop, dock är vissa priser ungefärliga och kan avvika en aning. Men man får en överblick av vad ett sånt här drömbygge går lös på.

Ungefärlig byggkostnad av projektet.

Iceage boggieskenor: Ca 7000 kr

Skinz Helium kitt: Ca 17 000 kr 

Skinz frontbåge: Ca 2 300 kr

Skinz Bakbåge: Ca 2 300 kr

Skinz Rasmussen smala fotsteg: 7 295 Kr

Skinz Bromshandtag: 1 800 Kr

Skinz T-motion delete: 4 495 Kr

TKI Beltdrive: 8 500 Kr

CFR Styre: Ca 1 400 Kr

CFR Styrhöjare: Ca 1 400 Kr

CFR Handtag + värmare: Ca 1 000 Kr

Öhlins 36 fram: 10 495 Kr

Öhlins 36 bak: 9 995 Kr

ZRP Billet framvagn: Ca 17 000 KR

ZRP Bromsskydd: Ca 700 Kr

ZRP Bulk förstärkning: Ca 750 Kr

Ski-doo Forty7c dyna: 3 600 Kr

Ski-doo Linq stänklapp: 1 320 Kr

Snoperformance variatorkitt: 3 600 Kr

Totalt ca: 101 950 Kr

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax projektskoter

Facebook

Populär läsning

Instagram

  • Se vår arbetsrelaterade review av storsäljaren Polaris Sportsman 570 EPS. Hela filmen ser ni på www.sledtrax.se 
#skoter #sledding #snowmobile #powday #snowmobiling #skidoo #polaris #arcticcat #lynx #yamaha #backcountryofsweden #boondocking #mountain #snowday #snøscooter #sleddersgram #braapon #atv #quad #fyrhjuling #grizzly #accessmotor #seadoo #seadoospark #polarisranger #vxr #yamahavxr #sledtrax #sledtraxtv

Följ SledtraxTV!

Till toppen