Kontakta oss

Sledtrax projektskoter

SUMMIT X PROJEKTMASKINEN TESTAD

Vi är i mitten av januari och det är först nu som snötäcket har börjat att fyllas på. Det har med andra ord varit lite tufft som snöskoterskribent att kunna testa grejerna ordentligt. Vi har ändå kunnat göra en liten sväng med vår projektmaskin Ski-doo Summit X där vi fått lite första intryck.

Vi blev färdiga med bygget lagom till julafton och trots att det är i senaste laget verkar vintern ha en ännu längre startsträcka. Vi har självklart kört en liten sväng för att se till att alla eftermarknads prylar lirar som de ska.
Redan efter dom första reporna känner man att både mattan och TKI beltdriven rullar riktigt lätt, faktiskt lite förvånade då mattan är helt ny och behöver förmodligen mjukas upp lite.

Hur greppet på nya composit tracks m67 mattan är måste vi återkomma till när snödjupet ordnat upp sig.

Det som vi känner störst skillnad mot originalmaskinen är dom nya stötdämparna från Öhlins, vi har startat med kompressionsinställningarna i mitten av skalan. För att sen kunna justera mjukare eller hårdare utifrån hur man vill ha dem. Personligen vill jag åka med en riktigt mjuk setup i pudret för att sen göra maskinen styvare mot våren när snön blir kompakt.
Som fjädringen känns nu kommer vi att testa klicka ner till en ännu mjukare setup samt att testa hur maskinen känns utan krängningshämmare.

Trots att maskinen fortfarande är i inkörningsläge går den bra, vi saknar dock lite varv som vi förmodligen får tillbaka när motorn är inkörd och vi får ut full effekt. Det fina med variatorkittet från snoperformance är att vi har justerbara vikter som vi kan göra lite lättare för att höja varvtalet. Kittet är byggt efter en standard Summit med 3” kammar och kedjehus, det är parametrar som vi ändrat genom ombyggnationen. Därför kan vi få laborera lite under vintern för att få ut max av maskinen.

För att anpassa maskinen ytterligare efter föraren har vi monterat ett styre samt styrhöjare från Cheetah Factory Racing (CFR). Vi har sänkt styret en aning men inte allt för mycket, cirka 2,5 till 3 cm lägre än original har vi hamnat med en 4 tums styrhöjare. Höjden känns jättebra i förhållande till hur man har armarna böjda vid körning, om styret är för högt blir man fort trött i axlarna. Men vi vill inte heller hamna för lågt med styret då det inte heller är optimalt, utan här är vi riktigt svenska när vi försöker hitta en lagom höjd på styret.

Styret som sitter på vid leverans har ett tunt lager av kork under handtagsvärmarna för att ge extra mycket värme i handtagen. Det är både smart och fungerar bra, dock har vi valt att skippa det när vi monterade vårat styre för att få ett tunnare grepp för händerna. Tanken är att ett tunnare styre ska vara lättare att greppa och vi kör istället med RSI högeffekts handtagsvärmare.


Även bredden på styret har vi justerat en aning då vi kapat av ändarna och skaffat ett par begagnade hooks från en skrotad Polaris. Anledningen är att det ibland kan vara lite för brett styre när man hänger ut mycket på ena sidan av skotern samtidigt som man vill nå styret, det kan tyckas som en marginell skillnad men i många situationer blir skotern betydligt lättare att hantera.

Vi har ju monterat en hel del andra prylar också men det har helt enkelt varit för lite snö för att kunna testa de nya fotstegen samt helium kittet från Skinz. Men direkt när snön tillåter kommer vi att testa hur Summiten upplevs med de smalare kåporna samt fotstegen.

Nått vi däremot kunnat testa är lyset från Lazer som monterades i och med att det saknas på Skinz huven. Vi har valt deras Linear Elite ledramp som är cirka 20cm bred och har en slimmad design, vi har kopplat det direkt till original kontakt för lyset för att använda säkringarna som sitter i elsystemet samt att vi kan använda hel/halvljuskontaken för att slå av och på lyset.


Vi har nu ett riktigt bra ljus som saknar skuggor som kan bli av reflektorerna i ett halogenlyse, vi har en bred och stark ljusbild med en bra längd. Känslan är att det lyser med ungefär samma längd och bredd som original med skillnaden att hela ljusområdet är betydligt starkare och helt utan skuggor.

Nu väntar vi på en riktig dump med snö för att se vad maskinen går för i dess rätta element. De första turerna har trots bristen av snö gett oss en fingervisning om att vi har hamnat i rätt riktning med våra modifieringar, nu ska allt bara justeras in för att leverera bästa möjliga köregenskaper.

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax projektskoter

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen