Reportage
VAD ÄR EN LAVIN OCH VAD ÄR LAVINTERRÄNG?
Av
En lavin är kortfattat en snömassa som glider utför ett sluttande plan, tex snöras från ett tak är en form för lavin. Vidare har vi två undergrupper, lössnölavin och flaklaviner. För att köra skoter säkert behöver du kännedom om båda dessa och i vilken typ av terräng de oftast inträffar.
Lössnölavin som är den vanligaste typen man kan se längs vägkanter och branta fjällsidor startar i en punkt när en snöflinga inte klarar att hänga vid en annan och blir större utför slänten. Dessa bär oftast inte så mycket snö och kraft vilket medför att de inte är lika farliga som den andra typen, dvs en Flaklavin.
Flaklaviner är en snömassa som hänger ihop i ett skikt och släpper i ett flak för att sedan brytas upp i mindre delar eller bli till lössnö och block som rusar utför backen. Återigen tänk på snöras från tak. Mekaniken bakom det här naturfenomenet är att snöflingorna som kommer från himlen har olika egenskaper och densitet. De kommer till vila på marken och börjar brytas ner, hur det sker och i vilken form är kritiskt för skapandet av laviner och det här kan man nörda ner sig i år om man vill. Det viktiga att ta med sig är att om du har ett snölager med hög densitet i botten och sedan ett lager med lägre densitet och vidhäftning och sedan ytterligare ett lager ovanpå med högre densitet och vidhäftning så har du receptet för en flaklavin. Lagret med lägre densitet samt vidhäftning och hållbarhet sviktar och det övre lagret blir hängande och klarar inte av att bära vikten och börjar då glida på det undre hårdare planet om stigningen medger det. Den kritiska stigningen brukar oftast vara över 25 grader men kan vara lägre i extremfall.
Så det ger oss vad som är lavinterräng. 25 graders lutning antingen ovanför eller nedanför oss är att klassa som lavinterräng. Det är många som tror att lavinterräng bara är en stor fjällsida med en hängdriva ovanför, jag var en av dom för 5-6 år sedan. Jag åker bara i skogen, jag är säker! Hör jag från många, en liten öppning som slutar med en bäck eller ett dropp på 5 meter kan komma att ändra på din inställning till laviner i skogsterräng. Den där bäckravinen du och dina vänner brukar leka i som lutar brant ner mot botten med en lutning av 30 grader kallas för terrängfälla på fackspråk och är en liten dödsfälla vid fel omständigheter, oavsett vart i Sverige du råkar befinna dig. Så det behöver inte betyda att du är säker bara för att du åker kring höga kusten om snön befinner sig där. Det är inte bara raviner som klassas som terrängfällor utan även stup som du kan bli knuffad utför, tät skog eller stenravel som kan orsaka trauma (fysiskt skada dig mot träden eller stenarna) eller bygga stora snöhögar av rasmassorna och begrava dig djupt.
Moderna mountain eller crossover maskiner trivs som bäst just i branta partier, och därför är det viktigt att känna sin terräng oavsett var i skotersverige du är och åker.
En lavin på 20×30 meter med en 35 cm brottkant blir ca 60 ton med snö som kommer åkandes om densiteten är 300kg per m3. Det är en väldig massa snö som begraver och krossar allt i sin väg.
Så hur gör man för att vara förberedd på det värsta!?
Första steget till att bli en säkrare skoteråkare när det gäller laviner är att gå en grundläggande kurs i lavinkunskap och gärna redan innan skaffa dig en Transceiver, lavinsond och spade så du får utbildning i att använda den utrustningen du kommer att använda dig av senare. Att tänka på är att den kommer att vara med dig under 5-10 år om du köper en modern transceiver så jag rekommenderar dig att inte snåla och köpa något som redan från början är av en äldre typ. När det gäller lavinsond så måste den vara minst 240cm lång och vara av god kvalitet. Jag har sett en del av billigare typer som lämnar övrigt att önska i användarvänlighet. Det viktiga med spaden är att den faktiskt tål misshandel, då snön som har kommit till vila efter en lavin är hård.
Komplettera gärna detta med en ryggsäck med luftkudde som ökar din volym och som hjälper dig att hamna på toppen av rasmassorna. Denna rymmer dessutom alla grejor du har med dig under en dag på fjället, inklusive lavinsond och spade som du SKALL ha med dig på ryggen. Självklart har du transceivern på kroppen och den är naturligtvis påslagen!
Åk säkert, åk smart, fundera på vart snön tar vägen om den skulle komma åkandes!