Kontakta oss

Sledtrax projektskoter

YAMAHA SIDEWINDER M-TX 153 FÖRSTA SVÄNGARNA

För någon vecka sedan var det så äntligen tid för något jag längtat efter HELA sommaren. Premiärturen med en skoter jag med spänning väntat på att dra sjuka fullgasrepor med och kasta omkring i snön. Maskin beskrivs som ett kraftpaket utöver det vanliga och med ett chassi utvecklat för lössnökörning, helt enkelt en kombo som är svåröverträffad. Första timmarna bakom styret gick helt klart över förväntan och detta är mina sanningsfulla första intryck av en helt stock Yamaha Sidewinder M-TX 153 LE. 

Pudersväng Yamaha Sidewinder Foto: Anders Amundsson

Första kilometrarna på Yamaha

Efter någon minut på tomgång under gråmulen himmel har maskin kommit upp i arbetstemperatur och med hjälmen knäppt och goggles på plats hoppar jag upp bakom styret, fäster den nya (för året) nödstoppen och puttrar iväg. Förväntningarna är skyhöga, adrenalinet pumpas och om bara några hundra meter ska både jag och maskin få bekänna färg efter leden.

Leden Yamaha Sidewinder Foto: Anders Amundsson

Väl uppe längs leden testar jag en första ”tummen intryck mot styret” AAAAHHHHHH släpper av redan efter någon sekund och glädjetjut ryter innanför hjälmen. Hel**** vilken kraft, upp i knoppen ställer jag mig frågan, Är det för att jag är ovan? Har jag glömt bort hur bra snöskotrar accelererar? Kommer snart till underfund med att det är något speciellt med kraften denna maskin levererar, helt ursinnigs löst.

Skogen Yamaha Sidewinder Foto: Anders Amundsson

Något jag också lägger märke till efter leden är att Yamaha Sidewinder M-TX 153 LE inte är byggd för ledkörning. Absolut finns kraften i överflöd men likaså är den något bångstyrig och man får kämpa på för att kunna pressa den i kurvorna. 

Rulle Yamaha Sidewinder Foto: Anders Amundsson

In i skogen

Vi viker av från leden och tar en genväg genom skogen för att nå upp mot fjällets egna playground. Fiskörandes i vacker skog tar vi oss sakta men säkert mot ett myrsystem i en dalgång som leder upp mot toppen. Testar att ställa om FOX QS3 stötdämparna till soft, fjädringen känns premium och ger ett behagligt och tryggt intryck trots att leden är något knölig. Med tre olika inställningar på QS3 stötdämparna blir det enkelt för chauffören att ställa om fjädringen för just sin egna smak.

Pudersväng Yamaha Sidewinder Foto: Anders Amundsson

Första pudersvängarna

Klämmer tummen mot styret och in i myrsystemet går både maskin och förare på fulla rus. Åkandes på rullen entrar vi det första området för bus och lek för dagen. Snödjupet är över förväntan med ca 60cm snö tillsammans med en botten på hälften bjuder området och Yamaha Sidewinder M-TX 153 upp till full dans. Flertalet fullgasrepor på rullen växlas med djupa pudersvängar. Detta är enormt beroendeframkallande och jag kommer snabbt till insikt om varför jag just älskar snöskoteråkning.

Action Yamaha Sidewinder Foto: Anders Amundsson

Yamaha Sidewinder M-TX i lössnö då?

Vidare in i nya playgrounds längs myrsystemet leker vi och minutrar blir till timmar. Blir lite överraskad och glatt förvånad över hur kul maskinen är och hur bra Sidewindern faktiskt går i snön. Har enbart åkt tvåtaktare tidigare, men Yamakatten imponerar stort på mig. Med kraft i överflöd och rätt inställda QS3 dämparna blir maskin väldigt lättkörd trots den något tyngre vikten mot liknande tvåtaktare. I teknisk terräng kan jag inte uttala mig då snödjupet inte lät oss in till branter i skogen, men i öppen terräng glänser Yamaha Sidewinder M-TX 153 och är man en adrenalin junky  som undertecknad så är denna maskin helt klart den bästa medicinen.

Action Yamaha Sidewinder Foto: Anders Amundsson

Sammanfattningsvis

Yamaha Sidewinder M-TX 153 LE är helt klart en maskin som bara måste upplevas. Den ursinniga kraften som 998cc trecylindriga turbomatade kraftkällan ger i kombination med ett balanserat mountain chassi från Arctic Cat, en bra körställning och ett premium stötdämparpaket lämnar mig få saker att önska. Är det något jag skulle ge lite bakslag på så är det vara att få motorn något lägre placerad i chassi för att uppnå perfektion i balanspunkt. Men över det hela är Yamaha Sidewinder M-TX 153 LE en grymt bra maskin som än så länge imponerat STORT på mig.

Swetown Dekalkitt!

Framtiden Projektmaskin

Vi på Sledtrax är kanske inte kända för att dra i handbromsen och precis som vi hintade om i föregående artikel ska vi försöka få till en av landets värsta fyrtaktare på snö. För att uppnå detta kommer vi att börja modifiera Sidewindern i två olika steg och i nästa reportage om Sidewinder kommer en SledtraxTV episode från YamahaCenter i Östersund där följande produkter ska monteras.

Yamaha Rebelkitt / Modshop

För att anpassa skotern mer för lössnö och göra den enklare att hantera i teknisk terräng kommer vi att montera en Skinz dyna och ett variatorkitt framtaget av Modshop. Dynan är lägre än original vilket gör det enkelt att byta fotsteg från sida till sida. Variatorkittet är anpassad för att ge en mer rappare gång och en snabbare backshift. En personlig detalj jag har valt att sätta på är vertikalstyrning från Yamaha med rak styrstång. Detta är såklart en smaksak men det generella regeln är att en stående styrstång gör skotern lättare att köra vid sidan av leden medans en liggande styrstång gör skotern bättre efter led. Modshop har även här tagit fram tillsammans med Skinz en styrbussning som gör att du slipper allt vad glapp heter. En frontbåge från Skinz som Modshop säljer ska likaså monteras. Frontbågen som är rejält byggd i kraftfull aluminium skyddar både front och nedre del av nosen mot eventuella stubbar, fjällbjörkar. Bågens urläckra design är ett plus i kanten, och bågen finns i olika färger. Läs mer om produkterna på MODSHOP

Composit Tracks M770

Composit tracks M770

M770 mattan är framtagen av våra grannar i öst Composit Tracks och utvecklad för lössnö. Yamahas egna ambassadör Jan Grönberg har kört med denna matta under föregående säsong och lovorden är inte få. En ny gummiblandning tillsammans med nytt mönster och 76 mm höga kammar ska göra denna skotermatta något utöver det vanliga. Vi vet sedan tidigare att Composit tracks M66 mattan ”talon” har blivit en storsäljare så vi är oerhört spända på att se vad den nya M770 mattan går för. Att byta matta gör oftast enorm skillnad i både flyt i snön och hur skotern hanterar. Läs mer om Composit tracks

Öhlins stötdämpare

Öhlins Stötdämare

Vi ska ha GULD!!! Då syftar jag inte på bärs eller 18 karat, utan riktigt guld för oss skoteråkare i form av en stötdämparuppsättning från Öhlins. Framtaget av legendaren Mikael Nordström på Öhlinscenter i Skellefteå tillsammans med några av branschens bästa åkare på Yamaha sägs denna glänsande uppsättning göra Sidewindern än enklare att hantera och vara det första ”Bang for the Buck” Med både retur och kompression justering i 23 respektive 30 steg är inställningsmöjligheterna enorma. Stötdämparna till Sidewindern från Öhlins tillverkas i deras egna fabriker och kommer med en preset som är optimerad för Yamaha sidewinder. Läs mer om Öhlins Stötdämpare

RSI Styre Hustler

RSI Styre, styrhöjare och från DBC

RSI har ett antal populära styren för skoteråkare som är mest anpassade för lössnö och freestyle. I flertalet färger och modeller som signum både på styren och styrhöjare har RSI blivit en storsäljare på den skandinaviska marknaden. RSI distrubeiteras via DBC i Sverige, Norge, Finland. Detta leder till att det stora nätverk av handlare som är anslutna till DBC har möjlighet att beställa RSI styret till er slutkunder om den inte har det hemma på hyllan. Vilket gör det enkelt att få tag på detta styre. Styret vi ska köra med i år är Hustler och med en styrhöjare på två tum. Jag personligen har inte kört med detta styre under något tidigare år. Vinkel på 10 grader bakåt och tillverkat i hållbar aluminium tillsammans med en frän look är saker som tilltalar mig.

Läs mer om styren från RSI

ITEK Skenförstärkare

ITEK skenförstärkare

Vi hopp bus och lek finns risken att skenorna original böjer sig och lösningen för att förhindra detta är att montera ett par skenförstärkare. Vi på Sledtrax har vi valt att sätta dit ett par skenförstärkare från ITEK.  Montering i 6 delar och ska ge skotern betydligt hållbarare skenor.

ITEK distrubeiteras genom DBC så stor chans finns att din lokala handlare kan beställa hem ett par. Läs mer om ITEK skenförstärkare

Slydog Attack skidor och B&M Fabrications bakbåge Släpintheface

Slydog Attack var en helt ny skida föregående säsong. Framtagen för dagens lössnömaskiner och snöskoteråkare.  Skidans design gör att Attack skidan får ett suveränt flyt i snön utan att vara speciellt bred (7″) Skidan är avsmalnad baktill för att lättare initiera vid branta skråkörningar och vid vändningar.  Skidans bakkant är ca 7,5 cm hög för att göra det enkelt att backa. Urläcker design I kamouflerat mönster kommer göra sig som ett smäck på vår Yamaha M-TX Sidewinder.

B&M Fabrications har tagit fram en bakbåge utvecklad för att stärka tunnelsidor på Sidewindern där den ofta böjs. Handtaget bak är upphöjt för att man med enkelhet ska kunna få in händerna vid eventuella fastkörningar. Bågen finns i flertalet färger och designen kommer göra sig riktigt bra på vår projektmaskin. Slydog & B&M Fabrications distribueras  via SLÄPINTHEFACE 

Kedjehusskydd RJWC

Kedjehusskydd RJWC

Då sidewindern har en väldigt låg attackvinkel skapar det risk att kedjehuset tar i stubb och sten vid skråkörning och går sönder. Detta är något vår skribent Jörgen fick erfara förra året med en förstörd dag ute i snön. Original sitter ett skydd i plast som inte löser problemet men våra vänner uppe i Boden på RJWC har tänkt till och tagit fram ett skydd. Ett 3 mm tjock hölje monteras i original fästet under kedjehuset och ska förhindra detta problem. Låter onekligen väldigt bra och jag antar att jag ofrivilligt kommer att utsätta detta skydd under säsongen. Läs mer hos RJWC

Dekalkitt från Swetown

Swetown

För att ge skotern den där sista touchen så har jag och Michael på Swetown egendesignat ett dekalkitt. Resultatet var helt klart över förväntan. Swetown har massvis med designer till snöskotrar men man kan även få ett egendesignat kitt. Beställ ditt dekalkitt av Swetown

Nästa Steg

Där har ni det, första steget av modifieringar av vår projektmaskin Yamaha Sidewinder. Med dessa produkter ska vi ut och sätta vår Yamaha Sidewinder M-TX 153LE på hårda tester och se vad den går för. Det får ni läsa om i kommande reportage. I ett sista steg att skapa en av marknadens värsta fyrtaktare på snö kommer vi inom en snar framtid att göra ett besök hos MAPTUN Performance för att tuna och skrämma upp vår projektmaskin till närmare 280 hästkrafter via deras programvara och hårdvara. Detta vill ni inte missa!!! Så stay tuned!!

Kontakta din lokala Yamaha Handlare

Yamahacenter Östersund

Läs fler Projekt artiklar

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax projektskoter

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen