Sledtrax projektskoter
EN SÄSONG PÅ SUMMIT TURBO PROJEKTET
Att åka tvåtakt och turbo är kanske inget nytt men med handen på hjärtat har kanske inte tillförlitligheten på eftermarknads-kitt varit den bästa. Hur har då Ski-doo lyckats med sin serietillverkade Summit med överladdning? Som dessutom fått lite extra krydda under säsongen. Det ska vi nu göra en djupdykning på!
Vi är inne på sluttampen av säsongen som skulle visa sig bli rätt märklig. Sen start men när vintern väl kom så kom den med besked, stora mängder puder där Norrlandskusten tog täten. Det såg därmed ut att bli en riktigt bra pudersäsong och idealiska förhållanden för att testa vår Ski-doo Summit Expert Turbo. De första svängarna körde vi maskinen i helt standardutförande för att få känna på grejerna ordentligt innan man ändrar på något. Och maskinen går otroligt bra direkt från fabrik även om vi kände att det fanns potential att kunna hitta mer i både variatorer, motor och drevning.
För att få mer fart genom drivlinan har vi fått hjälp av Maptun, Modshop och Mountain valley machine (MVM). Med Maptunes prylar programmerades laddtryck och insprutning om för att plocka ut cirka 20 hästkrafter till och det krävdes en del justeringar till en början för att mappningen skulle fungera optimalt med den avancerade motorstyrningen. Nu hade vi en ny rappare motorkaraktär med mer effekt över hela registret men med det fanns även ett behov av att justera variatorerna för att matcha den ökade effekten.
Här har Modshop varit i framkant och utvecklat ett variatorkitt under vintern samtidigt som de nya turbomaskinerna började få mil på mätarna. Nya ramper, fjädrar och helixar har testats fram under vintern och vi kan intyga att de lirar riktigt bra nu med förbättrat gassvar och snabbare backshitft. Även beltdrive-systemet från MVM har hjälpt responsen på traven genom minskad rotationsmassa, vi har också ändrat utväxlingen en aning då orken finns för mer fart. Och fart det bygger Summiten kan vi lova, ju tyngre det går i snön desto mer briljerar maskinen och det går otroligt fort även när det är brant och riktigt djup snö.
När vi ändå är inne på brant körning så blev en av de största skillnaderna på vår maskin efter att vi monterat på en hel uppsättning av Öhlinare. Vi har kört dessa med en riktigt mjuk inställning då stötdämparna är betydligt hårdare än vad original stötdämparna är. Den hårdare setupen har gjort att skotern håller ner skidorna bättre vid klättring vilket ger mer kontroll samt att man åker med mer fart då maskinen inte reser lika mycket. Det tar ner en aning av busfaktorn men ger mer kontroll och trots det är det inga problem att lyfta skidorna eller göra en rullevändning med 185 hk till förfogande. En annan stor fördel med Öhlinarna är att vi under våren kunnat göra dom styvare för att klara lite större hopp i snön som blivit allt mer kompakt. En klart värd uppgradering för den som vill köra lite hårdare.
Förarmiljön fick sig också en översyn med ett nytt CFR Rooster 2,0 styre som är smalare samt utan upphöjning vilket gjorde att vi hamnade cirka en tum lägre än original när vi körde med en fem tum hög CFR styrhöjare. Hooksen kapades bort och ersattes av Polaris modell som är 90 grader med bra grepp i sidled. Den kanske största skillnaden med denna setup är att den är betydligt smalare och vi känner att vi inte vill minska på bredden mer än vad vi gjort med detta styre. Även bromshandtaget byttes ut där vi kör med en Polaris cylinder med ett fäste som gör att bromshandtaget kan flyttas närmare mitten av styret då det är smalare än original.
Även själva handtaget har vi bytt till ett uppvärmt Skinz handtag från Modshop som också går att justera närmare styret. Värmen för fingrarna som annars kan bli rätt kalla har varit riktigt skönt under de kallare dagarna. Som grädde på moset monterades ett läckert dekalkitt från Swetown med ett camo mönster i olika gråa och svarta nyanser. Resultatet blev riktigt stilrent med många detaljer som syns när man kommer lite närmare. Och för att matcha dekalkittet valde vi en grå front och bakbåge från Backwoods mp som inte bara ser riktigt bra ut men de skyddar även maskinen då de är betydligt starkare än originalbågarna.
Sammantaget är vi väldigt nöjda med resultatet av detta Summit projekt där vi ökat effekten, ändrat förarergonomin samtidigt som den uppgraderats med betydligt tuffare stötdämparsetup tillsammans med en hel del annat godis. Det ända vi saknat denna vinter var att pudersnön försvann lite väl tidigt, istället får vi hoppas på fina vårdagar i fjällen som avslutning på denna säsong.
Vi på Sledtrax vill också tacka våra samarbetspartners som gör dessa projektbyggen möjliga där vi hoppas att ni finner inspiration och ideér på vad eftermarknaden har att erbjuda.
Försäkra din snöskoter via Svedea
Kika gärna in våra samarbetspartners som gjort detta projekt möjligt!
MODSHOP Variatorkitt, Skinz produkter, styren, front och bakbågar, framvagnar…
Öhlinscenter Öhlins stötdämpare
MAPTUN Motoroptimering, mappning, chiptrim
DUELL Mattor, styren..
Mountainvalleymachine Beltdrive..
Backwoodsbmp Front och bakbågar, led lysen
Swetown Dekalkitt
Se vår Film om Bygget på SledtraxTV
Kontakta din lokala Ski-doo handlare: