Likt ett barn I en godisaffär har längtan byggts upp under hösten där man suktar efter snö och att få köra skoter igen. Det uppdämda behovet har inte minskat av att maskinen i fråga besitter världens första serietillverkade tvåtaktsmotor med turbo. Vår testmaskin Ski-doo Summit Expert 850 E-TEC Turbo har äntligen fått känna på snön i Norrbottensskogarna där ni nu får ta del av våra första intryck.
Ni kanske vet känslan när något man längtat efter väldigt mycket äntligen ska bli av, man vaknar före väckarklockan, det är inte jobbigt att packa ihop utrustningen och man lastar skotern på släpet utan en blinkning. Milen fram till körningen kan nog knappast gå långsammare än vid första riktiga körningen på säsongen!
Dom första milen har faktiskt lagts på skoterleder kring Boden under mellandagarna för att känna lite på grejerna och se att allt fungerar som det ska. Men efter en närmast snöfri höst kan det inte nog poängteras hur kul det ska bli att för första gången få testa den nya Turbomaskinen på allvar.
De första milen känns maskinen faktiskt aningen tam men det kommer inte som någon chock då det är ett inkörningsprogram som kräver att man kör upp cirka två tankar. Under den tiden får den mer olja och bensin tills allt har nött in sig, men vi misstänker att man även sänker laddtrycket på turbon. Men det är enbart en gissning baserat på att man inte hör turbon speciellt mycket i början, men när vi har fått mer timmar upplever vi att man börjar på höra dumpventilen tydligare vilket är ljuv musik för en motornörd som undertecknad.
Det ställs många frågor om hur motorn går på vår testmaskin, vi kan intyga att den redan går riktigt bra och man känner mer vrid främst på mellanregistret. På toppvarv kan vi inte påstå att man känner någon större skillnad mot en 850 utan Turbo, dock håller den varven bra och har alltid kraft. Vi tror dock att det går att hitta en hel del i variatorerna när det är en så pass stark motor där det alltid finns kraft, och förhoppningsvis kan vi växla på mer.
Summiten med Turbo fanns endast att beställa med Expert paketet i Sverige vilket innebär kashima coatade stötdämpare fram och ställbar kompression på den bakre boggiedämparen. Kalibreringen är klart hårdare än på vanliga X modellerna och under första körningen har man känt främst på knöliga leder att de tål tuffare körning och känns hittills som en bra uppgradering.
Bra kan dock alltid bli bättre och vi saknar inställningsmöjligheter på samtliga stötdämpare, vilket är något som konkurrenterna och eftermarknaden erbjuder. På så sätt kan man ha ett betydligt bredare användningsområde där man justerar stötdämparna efter snötyp eller efter den körning man gör. Att hoppa och leka eller att köra i puder kan kräva rätt stora ändringar av inställningarna.
Ett stort plus i år är den nya displayen som vi nu fått bekanta oss lite bättre med, den är mycket skarpare och starkare bakgrundsbelysning som är ställbar. Och förutom att man kan se mer information samtidigt och att den är tydligare har det tillkommit en riktigt bra funktion som i alla fall undertecknad har saknat. Handtagsvärmarna inklusive tumvärmaren styrs med en knapp vilket har gjort att ibland känns värmen i tummen för varm men man önskar mer värme i själva handtagen. Nu kan man gå in i inställningarna med den nya displayen och välja vilken nivå på värmen man önskar för tummen i förhållande till handtagsvärmen. Kan tyckas som en liten detalj men dock väldigt uppskattad.
Nu när inkörningen börjar vara klar kommer vi att testa lite roliga prylar som är anpassade till den nya Summiten med turbomotor och det kommer ni att få ta del av i nästa artikel som ni verkligen inte får missa!