Kontakta oss

Sledtrax

Sledtrax projektskoter

POLARIS MATRYX 850 SWITCHBACK ASSAULT – 146 TUM ADRENALIN HAR ANLÄNT

2020 års sista hårda julklapp är äntligen levererad, vi har till och med hunnit med en första provtur. Polaris Matryx 850 Switchback Assault 146 är inte bara Polaris största nyhet inför modellår 2021 utan även en av Sledtrax projektmaskiner. Men innan skotern byggs om till ett lössnömonster har vi hunnit med ett par riktigt roliga dagar till fjälls där vi dammat av dom första milen.

POLARIS MATRYX 850

Polaris Matryx 850 Switchback Assault 146 är utan tvekan en av Polaris stora nyheter inför årets skotersäsong. Ett helt nytt chassi, med mängder av uppdateringar som ska göra denna maskin till ett av de hetaste alternativen för oss skoteråkare 2021.

MOTORHUSET

Innan vi börjar med att berätta om alla uppdateringar på Matryx 850 tar jag er tillbaka till slutet på december när samtalet från Oskar på Motorhuset kom. Din maskin finns klar för leverans löd stämman i andra sidan luren. Efter drygt ett halvårs längtan släpptes en sten från hjärtat och inom 30 minuter var släpvagnen påkopplad och undertecknad i bilen med stereon på högsta volym, peppen var total!

OSKAR & MATTIAS PÅ MOTORHUSET

På plats hos Motorhuset möts vi av ett välfyllt showroom med massvis av snöskotrar, produkter och tillbehör för vintern. Snöskotrar från Polaris, kläder från KLIM, JETHWEAR, SCOTT, utrustning från de största eftermarknadsleverantörerna med mera finns på hyllan, här har verkligen Motorhuset ett stort urval för oss skoteråkare.
Papperna signeras, Corona hälsning fotograferas, skotern lastas och någon timma senare är väskan packad, skotern tankad och undertecknad på väg mot stugan vid Sonfjället.

KRISTOFFER PERSSON AKA BOFFEN

Många nya fina finesser finns på Matryx plattformen bland annat en helt ny 7 tums touch display med GPS som visar vart man befinner sig, COOLT! I framtiden önskar vi även en inbyggd radio och högtalare där man kan anropa sina andra polare som kör Polaris. Hur ballt vore inte det?

Vid en första anblick syns det även att formspråket, plasten och lyset är helt nytt. Här glänser nya Polaris Matryx, maskinen känns gediget byggt och nu har man lyckats få fram en grymt fin finish som lyfter helhetsintrycket rejält. Inget har lämnats åt slumpen, små påskägg avlöser varandra och när man sitter på förarpositionen känns alla knappar och detaljer riktigt genomtänkta, inga glapp eller lösa delar.

KRISTOFFER PERSSON AKA BOFFEN

Hur är den nya Matryxen att köra då?

Vrider om nyckeln låter maskin gå på tomgång för att få upp motortempen. Efter några minuter och i 40 cm snö blir det inget annat än åkning efter skogsbilväg till en början. Några kilometer avverkas på  skogsbilvägen och de första intrycken gör sig påminda. 
Mappningen och gången i motorn är verkligen något man lyckats få till riktigt bra, maskinen är extremt avvägd när det kommer till gassvar och det spelar ingen roll om man ligger på 4000 varv eller 7000 varv, kraften är distinkt och direkt med en rapphet som närmast kan liknas med 850 e-tec. Imponerande!

MATTIAS TAR FÖRSTA PUDERSVÄNGARNA

Någon dag senare har det dumpat massvis med nysnö och undertecknad flyr till stugan i rasande fart där möjlighet ska ges att testa Polaris Matryx utanför leden, alltså i ett mer rättvist element. Såklart kan man inte jämföra framkomligheten mot en Pro Rmk eller Khaos vid sidan av leden men om man ser vad Assaulten är byggd för imponerar den helt klart vid sidan om spåret. En något smalare framvagn hade gjort maskinen än busigare, men kul det har man och smiles per miles mätaren är på topp.

POLARIS MATRYX

Många pudersvängar avverkas och en och annan blunder genomförs från den ringrostiga piloten. Det är det som är charmen med skoteråkning att man aldrig blir fullärd och att man hela tiden kan utveckla sin åkning även om detta inte var någon avancerad körning. Stötdämparna känns aningen hårda efter de första svängarna vid sidan om leden men efter lite justering känns Polarisen betydligt mer följsam.

POLARIS MATRYX

Att köra på res är lätt som en plätt med denna Matryx, luta dig bak, kläm full gas och håll hårt i styret. Balansera gör man med böjda knän och jobbar från sida till sida till fram och bak och maskinen går lekande lätt dit man vill. Den nya förvaringen bakom displayen är generöst tilltagen och att förvara extra goggles, vantar och mössa där man dessutom kan ladda telefonen genom USB uttag är riktigt lyxigt.

MATTIAS & POLARIS MATRYX

Sammanfattningsvis tycker jag Polaris lyckats få fram en komplett 50/50 som är ruskigt nära perfektion efter en första tur. Polaris Matryx gör förmodligen inte en enda kund besviken. Däremot smakar det så kostar det. En något hög prislapp är såklart inget som är kul, men ser man till vad man får för pengarna lär man nog kunna argumentera bra länge med frugan eller mannen som hellre åker skidor.

Lycka till där ute för när vi väl provkört en Matryx är risken stor att den hamnar högst upp på önskelistan. I nästa avsnitt av vår Matryx blir det film, då hörni ska denna maskin byggas om till ett lössnömonster och det kan jag lova er, det vill ni inte missa!

Läs fler Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Polaris handlare:

SN MOTORSERVICE

MOTORHUSET

PROENGINE

CAMP GAUTO

LINDROTHS MOTORCENTER

TIDY POWERSPORTS

LINGVALLS MOTOR

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax projektskoter

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen