Kort, kompakt, robust och förstärkt är några av egenskaperna hos Lynx Rave RE 850 e-tec. Marknaden för korta maskiner med gener från crossbanan börjar sakta men säkert komma tillbaka i popularitet, efter att ha legat i lössnösegmentets kölvatten i ganska många säsonger nu. Sledtrax har testat den finslipade Lynxen i magiska förhållanden, häng med!
Till i år har Lynx gnuggat händerna ytterligare och kastat in en helt ny boggie i Lynx Rave Re. Enligt Lynx skall nu viktöverföringen vara optimal, den skall ge en bättre rörelsekänsla och högre komfort. Allt detta fick vi erfara ett par magiska dagar uppe i Gautosjö.
Tidigt på morgonen var leden hård som granit. Solen har börjat värma hårt på dagarna i mitten av april, vilket gjort att de kalla nätterna förvandlat snön till betong på morgonkvisten. Vi satte av direkt efter leden mot högre höjder för att hitta lösare snö och härliga hopp. Lynxen som är en komplett maskin vad det gäller att snaska gupp till frukost var givetvis ett hett objekt att hinna fram först till.
Vi trycker på riktigt hårt den första biten, och det går fort upp ett Liljeholmens hur pass roligt det är att sitta på en extremt kompetent ledracer. De väl tilltagna stötdämparna a la KYB 46 Kashima coated runt om slår aldrig igenom. De sväljer precis allt och lite till. Maskinen skär kurvorna som smör och det är bara att styra, sikta, skjuta och framför allt hålla i sig. För ut ur kurvorna kommer man snabbt likt en oljad blixt. Med en Rave Re är det ingen konst att åka fort, riktigt fort, trots att man är en raceamatör som undertecknad.
Radienchassit har funnits ett tag på marknaden nu och är en välbeprövad historia. Viktfördelningen är fenomenal, det blir man varse när maskinen lämnar fast mark. Balansen i luften gör även den mest nervösa lugn. Den nya pps3 boggien har gjort en redan kompetent räcer strået vassare. Rave RE 850 E-Tec har lättare för att hålla nere skidorna än tidigare modell. Men fortfarande är det med viktförskjutning problemlöst att få upp skidorna i vädret. Greppet mot underlaget står cobramattan med 41 millimeter höga kammar för. En matta som levererar fint fäste både då leden är hård och när solen gjort sitt. Det är på sluttampen av dagen i slushen som man hade önskat att kamhöjden var aningen högre.
Motorn behöver ingen nämnvärd presentation, det är den legendariska Rotax 850 E-tec. Sensationellt gassvar gör det enkelt att lyfta skidorna över gupp för att få en smidig rytm i körningen. De 165 hästkrafterna under kåporna skäms inte för sig. När man kommer ut på öppna vidder så är det bara att sträcka ut, för det är något maskinen kan. Fast sitter man på en LYNX RAVE RE 850 E-TEC så kan vi lova att det är gupp och de sönderkörda lederna som ger ett riktigt brett leende på läpparna. För leden kan vara våldsamt knölig och solpinad, men Lynxen får den att kännas riktigt bekväm i alla fall.