Trax impressions
POLARIS BOOST RMK SLASH 165” – FORTFARANDE KUNG ÖVER KLIPPIGA BERGEN?
Inför 2024 kommer Polaris med nya tag och utbudet av lössnömaskiner är starkare än någonsin. Vi provkörde samtliga modeller under Snowshoot i West Yellowstone och en maskin som kräver tid i rampljuset är Polaris Boost RMK Slash 165”. Det är förvisso en maskin som inte släpps för den skandinaviska marknaden, men vi var tvungen att testa hur kapabel denna extrema lössnömaskin är med nya Series 9 mattan, i bottenlös pudersnö. Häng med på våra första intryck i denna Trax Impression!
Kungen av klippiga bergen
Modellnamnet säger ”Rocky Mountin King” och vad är då inte mer passande än att kolla för oss själv om den värsta lössnömodellen, Polaris Boost RMK Slash 165, klarar att besegra just klippiga bergen. Just denna modell som vi provkörde har de största nyheterna för 2024, nämligen helt nya Series 9 mattan samt backningsbara isrivare. Mattan har 3,25” höga kammar samt 3,5” delning och kommer likt övriga RMK modeller med drivhjul där bägge hjulen har externa kuggar och boggieskenorna är bestyckade med anti-stab hjul. Detta i samma stil som man tidigare sett på maskiner som har Series 8 mattan. En schysst uppgradering som vi ser väldigt positivt på.
När vi kör iväg från byn så är det en viss transportsträcka innan man når den riktiga djupsnön uppe på höjderna, och längs denna färd får vi bekanta oss med skotern lite lagom innan allvaret slår till. Motortempen håller sig stadigt på 40-45 grader vilket kan vara tack vare nya isrivarna, eller av den anledningen att vi håller ett bra tempo för att inte ödsla dagsljus på transportsträckorna. Med nya 3,25” mattan är det sagt att man inte skall köra över 50 mhp, för att inte skapa värmebildning som man skada kammarna, men trots ökade hastigheter så är det en bekväm färd utan några vibrationer från mattan. Väl uppe på höjd viker vi av leden och beger oss ut i skogen för nu skall det roliga börja!
Dags för action!
I skogen och på de öppna böljande slänterna ligger snön djup och vi är redo för en riktig utmaning, förhållanden som dessa är det nämligen sällan som man kommer över hemmavid. Vi blir fort slagna över hur bra klipp det är i denna Patriot Boost, kanske är det så att turbon laddar på hårdare när vi är på högre höjd och kör, vilket ger ett enormt svar när man gasar på, eller så greppar helt enkelt mattan bättre.
Resultatet är i alla fall en oerhört lyhörd maskin som trots den extremt djupa snön fullständigt hoppar fram när man så önskar. En häftig känsla när man vet hur ”orkeslösa” lössnömaskiner annars kan kännas i denna typ av snö. Vi var även tvungen att stanna och kolla snön lite mer, i detta fall var det över 3 meter med snö varvid det översta lagret om ca 80cm var lättare lössnö, helt klart extrema förhållanden. Efter körning utför händer det dock att luftintagen slås igen och motorn får då inte nog med luft när man ger full gas, men med ett snabbt viftande kring luftintagen så är man åter på full effekt.
Efter en hel del bus och lek i är det dags att ta sikte mot toppen och se om detta är snöskotern som kan besegra klippiga bergen. Efter en mycket rolig klättring med långa fullgasrepor står det dock klart, detta är en mästare till lössnömaskin som med lättsamhet tar oss till toppen. Roligare maskin är nog svårt att hitta för körning dagar som dessa!
Sammanfattningsvis
Polaris Boost RMK Slash 165 är ett riktigt vapen när det kommer till lössnökörning, men gör den sig rätt i de nordiska förhållandena? Kanske inte, utan den närmsta maskinen man kan köpa hemmavid är 165” Boost Khaos eller 9R PRO RMK Slash 165”, varvid bägge kommer med Series 8 mattan och inte series 9. Förklaringen till detta ser vi som självklar, vi har helt enkelt inte nog mycket snö för att behöva dessa extrema lössnömaskiner. Men på rätt plats är detta helt klart rätt maskin!
OBS, Maskin finns att beställa i samma konfiguration fast i 155″ längd!
Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Gillar du kläderna? Titta in KLIM
Läs några Sledtrax Testar