Vintersäsongen 2020-2021 går mot sitt slut och min vapendragare och bästa vinter kompis Polaris RMK Matryx 155 projekt maskin har stått stark vid min sida. Under säsongen har allt från bottenlöst puder, vårkörning i slushen, hops och drop avverkat med denna lössnö hingst. Det är nu dags att summera mina slutgiltiga intryck om Sledtrax ena projekt skoter.
Säsongen inleddes på bästa sätt med montering av massvis med godis på maskin, med allt från skenor, annan fjädring, styre, dekalkitt, framvagn, matta, nödstopp och mycket mycket mer. Vår Polaris Switchback Assault 146” en crossover som är optimerad för ledåkning och lössnökörning 50/50 skulle förvandlas till ett lössnömonster med de bästa och mest eftertraktade eftermarknads produkterna tillgängliga. Förväntningarna var skyhöga i väntan på snön och till slut var årets första puderdag äntligen kommen.
Så hur var då detta snöskoter att köra i bottenlöst puder?
Över och förbi all förväntan. Framkomligheten är enormt bra, Tror till stor del att det har med mattan Challanger Extreme och variator kittet från Motorhuset att tacka för. Fjädringen från Öhlins center i Skellefteå som är ställbar har jag under puder dagarna haft på mjukaste läget vilket gett en följsam och smidig upplevelse. Framvagnen från skinz med 36 bredd och upphöjda spindlar & nedre a-armar ger en bättre balans i Polarisen och gör helt klart sig rätt i terräng med bottenlöst puder vid teknisk körning. Förväntningarna på Polaris 2022 är skyhöga! Anledningen är att dem tagit fram RMK modeller i Matryx chassiet och då vi fått vår projekt maskin att lira så bra i snön tänk er vad tillverkaren själva kan ha skapat. Time will tell!!
Våråkningen då?
Vi har avverkat ca 4-5 dagar i blötare snö och känslan att skråa eller glida ned på skrå från en fjällsida är minst sagt adrenalinfyllt. Vår Polaris har inte gjort bort sig här heller, såklart gäller det att vara mer bestämd när man kör i ”tyngre” snö. Med det sagt är det ett jävla anamma under hjälmen och hårt tryck från tummen som gäller. Något jag ändrat under våren är settingen i fjädringen där vi spänt på vad som går för att göra maskin mer trygg vid både hopp och vid lek i slushen.
Sammanfattningsvis.
Polaris gör och har alltid gjort fina crossover maskiner med bra balans och nu med 850 motorn även en effektfull rova. Men trots det trodde jag inte i min vildaste fantasi att vi skulle få till en sådan potent lössnömaskin som årets projekt maskin visat sig vara. Vill slutligen tacka alla sponsorer och samarbetspartners som hjälp oss med årets projekt skoter utan er hade inte varit möjligt. TACK!
2022 säsongen är snart här och gissa hur spänd undertecknad är på att bygga en ny Projekt Skoter??