Reportage
REVELSTOKE – VARJE SKOTERÅKARES DRÖM
Det har nog inte undgått någon, skotermeckat som ligger på andra sidan den stora pölen under kanadensiskt territorium. Jag pratar om Revelstoke som många av oss skoterfanatiker drömmer om att en dag få besöka. I början av december startade Sledtrax´s resa till just denna mytomspunna plats. Med oss följde Emil Ahrling, han bjöd verkligen upp till show under veckan. Häng med när vi får prova på den Kanadensiska drömmen!
Det är med en lätt underdrift man kan säga att längtan till denna resa varit stor, peppen blev inte sämre när kända åkare som Rob Alford fullkomligt spammade sociala medier med bröstdjupa puderbilder i november. Allt gick enligt plan ända fram till veckan innan vi skulle åka över. Ett töväder drog in över bergskedjan och det var inte nådigt. Det kom rapporter om ca 10 + grader i byn och hällregn på över 2000 meters höjd, under några dagar pendlade känslorna mellan hopp och förtvivlan. När det var dags för avresa såg återigen väderprognosen lite mer lovande ut, samma dag vi skulle landa var ett lättare snöområde på väg in och för att ligga kvar i några dagar, peppen var åter på topp.
Vi landade i Calgary den 7:e på eftermiddagen, snabbt hämtade vi vår hyrbil för att sedan börja den ca 5 timmar långa bilfärden mot Revelstoke. När man lämnat Calagary´s slättland möts man av en mäktig syn, vägen slingar sig fram i passen mellan de stora bergen och miljön här lämnar ingen oberörd. Väl framme på kvällen är alla ivriga och har svårt att sova, det låg lite nysnö nere i byn vilket väcker våra förhoppningar på en bra första dag. Onsdag morgon vaknar alla tidigt och vi hänger på låset till Full Speed Rentals, efter vi synat av maskinerna och gjort det praktiska möter vi upp Gus som driver företaget. Han rekommenderade oss att åka till Frisby Ridge då det skulle kommit mer snö där uppe.
Snabbt var vi på väg upp efter leden, tvekan låg fortfarande kvar då vi på vägen upp hade ett magert snötäcke tills vi passerat 1600 meters höjd. Här är det något som händer, snödjupet börjar drastiskt växa och innan vi vet ordet av det har vi en vägg på sidorna om leden med snö. När vi hoppar ut i terrängen ligger det ca 30cm fluffig nysnö, under den gör sig + graderna påmind. Det är ett markant hårt lager men i vissa sluttningar går det igenom och vi hittar gott om körning för att känna oss nöjd så här första dagen på säsongen.
Följande dagar blev föret bara bättre och bättre. Sista två dagarna spenderades i Keystone några mil utanför Revelstoke i mängder med snö. I Revelstoke har man ledvakter kring flera av de större områdena, i ledkurerna kan du få info om hur snön verkar samt att du har möjlighet att testa din lavinsändare. Just det, beacon/lavinsändare är ett måste om du ska köra offpist i Kanada på grund av de stora lavinrisker som bitvis kan förekomma. En billig försäkring om oturen skulle vara framme och den ger betydligt större chans att klara sig om man skulle dras med i en. Ett tips är att ha med någon med lokal kännedom eller hyra en guide, både för att få ut mer av resan och för att vara säkrare.
Det som i början av veckan verkade som ett mindre nederbördsområde visade sig vara intensivt och ihållande, de fyra kommande dagarna snöade det mer eller mindre konstant! Snögudarna verkade ha hört våra böner och gett oss mer snö än vi kunnat hoppas på, de 165” långa maskinerna fick verkligen bekänna färg. Vi probade snödjupet vid flera tillfällen och resultatet var ganska likt, ca 300cm! Under vår resa fick vi flera dagar med helt magisk körning, allt från teknisk utmanande skogsåkning till öppna bowls där pudret låg djup och glädjetjuten var höga! Som ni förstår kan en sådan här resa inte beskrivas med ord utan den måste upplevas, vyerna, körningen och busfaktorn är i absolut världsklass. Att sedan människorna i Revelstoke är väldigt trevliga och serviceminded gör inte saken sämre. Vi vill passa på att tacka gänget på Full speed rentals för denna gång och hoppas verkligen på att snart få återvända till denna magiska plats igen!
Boka din egna resa genom Full Speed Rentals
Läs fler REPORTAGE