Kontakta oss

Trax impressions

SKI-DOO BACKCOUNTRY X-RS 850 – MÅNGSYSSLAREN I NY KOSTYM

Inför 2024 kommer Ski-doo med många uppdateringar i deras produktutbud, inte minst i Crossover segmentet där bland annat Ski-doo Backcountry X-RS 850 har hittat in i G5 plattformen. När vi for till USA för att provköra dessa skotrar var det med stor nyfikenhet kring just dessa modeller och nya plattformen. Häng med i denna Trax Impression där vi berättar mer om vår upplevelse!

En totalt uppdaterad modell

Med ett helt nytt utseende råder det inget tvivel om att Backcountry X-RS 850 har fått sig en uppdatering. När vi kollar närmre på maskinen är det framförallt strålkastare med LED lampor, smalare kåpor, cMotion X boggien, nya reglage och den stora 10,25” touchdisplayen som vi lägger märke till. Ändringar som inte bara får modellen att kännas rätt i tiden, utan det påverkar även köregenskaperna, vilket vi snart skall få testa för oss själva!

När vi får sätta oss bakom styret ser vi utöver den enorma och moderna displayen även att Ski-doo Backcountry X-RS 850 fått det nya justerbara bromshantaget, en fin touch som gör att man får lättare att hitta rätt känsla på bromsen. Just detta kommer visa sig vara viktigt när vi susar fram på de magiska skoterlederna omkring Yellowstone. Med denna snöskoter är fartblindheten en stor risk då det går så sömlöst att komma upp i höga hastigheter.

Crossover maskin med sikte på 50/50 egenskaper

Utan att göra väsen av sig ordnar 850 E-tec motor att det drar i armarna när man ger gas. Kanske även att den uppdaterade boggien cMotion X hjälper att hålla ner skidorna när man bränner fram längs leden. Kurvtagningarna sköter Backcountryn fenomenalt och man kan bära med sig bra med fart genom svängarna. Detta är en crossover modell som tar sikte mot 50% lössnö och 50% led, men där måste vi säga att komforten, känslan och körglädjen på led levererar till 100%. Känslan är att detta är en otroligt förfinad maskin som vi gärna lägger många mil bakom styret på.

Lössnöegenskaperna då?

Klart att vi inte kan hålla oss på leden hela dagen, på vägen hem tar vi en genväg genom ett kuperat område och nu får PowderMax mattan med sina 51mm kammar göra sig värd namnet. Det går bra, vi tar oss fram lättsamt men det känns att den inte kliver upp på snön som en renodlad lössnömaskin. Men när vi tråcklat oss fram genom skogen och närmar oss leden igen slås vi av tanken att en lössnöåkning av denna grad, den ser vi nästan aldrig i Sverige. Med det sagt klarar den lätt av de där 50% som är avsatta till terrängkörningen.

Sammanfattningsvis

Det samlade intrycket av maskinen efter en dag bakom styret är att det är en sammanbiten, kapabel och otroligt fin maskin. Den andas kvalité och bjuder in till långturer med sin tysta och trygga gång. Undertecknad har länge haft en dröm om att göra en långstyrning i den svenska fjällvärlden, och denna skoter skulle där vara det självklara valet!

Gillar du kläderna? Titta in KLIM

Köp Kläderna hos SLEDSTORE

Försäkra din Snöskoter via DINA FÖRSÄKRINGAR

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Läs några Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Ski-doo handlare:

LINDROTHS MOTORCENTER

AUTO-BLÅ

OKTAN SVERIGE AB

CROSSFIX

KALIX MASKINER

E-SON MASKIN

LJUNGBERGS MOTOR

SN MOTORSERVICE

MJM POWERSPORTS

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen