Äntligen ska vi summera en tur på vår projektmaskin Ski-doo Freeride 154″. Mycket är bytt och tillsammans med dem största eftermarknadsbolagen och Oktan har vi skapat en riktig puderhingst! Men hur är denna galna skoter aka “Grodan”att köra och hur blir skillnaderna med all utrustning? Det och mycket mer reder vi ut i denna artikel, Häng med!
Avspolad, olja till toppen av sträcket och fulltankad stod den redo i solskenet tidig förmiddag. Dagen kunde inte börja bättre med ljudet av elstarten av den energiska motorn, de guldiga dämparna glimtandes i solskenet och undertecknad var något galet pepp på att få dra iväg ut på leden.
Vad hände med vintern? Det blev den fantastiska vår-vintern snabbt i år och det känns. Inte minns när vi kör på leden och det enbart är några decimeter snö. Bara efter någon kilometer kändes dämparna en aning mjuk då dem är anpassade för pudersnö. Det fick därför bli ett stopp för att justera upp dem några klick. Snabbt och enkelt fixat i solen! Vidare svävade man som på moln med den optimerade fjädringen från Öhlins på den annars ganska guppiga leden.
Suget efter en galet bra myr med vitt puder var stor efter ojämn led och ledkryss efter ledkryss. Tillslut fick “Grodan” ta några små, men ack så härliga pudersvängar. Här fick motorn visa vad den går för. Stenhårt med variatorkittet från Oktan och optimeringen från Maptun. När hela 172 hästar med ett vässat variatorkitt vrålar ut gäller det att hålla i sig i styret. Det blev inget whiteroom, men ett smile kändes av hos både förare och skoter. Maskinen följer följsamt föraren dit den vill utan problem. Typ som när det är dags för 15-kaffet på jobbet och du vet att snart är det hemgång. Att glida in i personalrummet har aldrig varit lättare då.
Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig… Det var med livet i behåll som ett hopp skulle testas med “Grodan”. Istället för ett graciöst, häftigt och högt hopp slutade undertecknad med grenar i luvan och hjälm. Istället för att få fäste och dra i väg en si så där nån meter blev det pannkaka av det hela och “Grodan” fick kämpa mer än vad den behövt. Skyller absolut allt på snön. Inget fel på undertecknad här inte…
Styret och höjaren som kommer från Modshop och skinz är riktigt bekvämt och passar undertecknad utmärkt. Även den smart lösningen med RSI gasblock från Duell gör det säkert att inte komma åt nödstoppen av misstag vid teknisk körning. Det råa utsendet på Ski-doo Freeride har vi Swetown att tacka för. Något som faktiskt gör stor skillnad är dem lite höjda spindlarna från Zollinger racing product som gör skotern smidigare och mer följsam att lägga ned vid puderkörning och på skrå. Iceage Bomberrails från Modshop ger en grymt bra förstärkning vid hopp och lek även om det inte påverkar själva uppträdandet vid tekniskt åkning. Däremot ska man hoppa med en skoter är det få om kanske inget alternativ som är bättre än Iceage skenor.
Förväntningarna var höga efter förra årets Matryx och kort och gott är undertecknad överraskad över vad årets projektmaskin medfört. Den korta tunneln som varit utmärkt vid vändningar och linq systemet som gjort en stor packlåda möjlig när all kamerautrustning ska med. De guldiga stötdämparna som kan få en trästol att kännas som en vattensäng… och vi ska inte tala om den bensinsnåla 850 e-tec motorn. Nu ser jag och Ski-doo Freeride aka “Grodan” framemot en snörik, solig och fartfylld avslutning på säsongen.