Kontakta oss

Trax impressions

SKI-DOO MXZ 600R E-TEC

Robust, förstärkt, utrustad för extrema hopp och knölar, så ser specen ut för SKI-DOO MXZ 600R E-TEC. 2020 blir andra säsongen med nya 600R-motorn ett trevligt tillskott under kåporna. Marknaden för korta maskiner har inte varit på topp, men är det nu det vänder? Sledtrax har tagit en provtur på Ski-doo Mxz X-rs, häng med!

SKI-DOO MXZ 600R

SKI-DOO MXZ 600R E-TEC är i det närmaste oförändrad i jämförelse med fjolårets maskin. Nyheten för i år är displayen. Nu sitter en 7,2 tum stor skärm som mätartavla. Sen är även färg och grafik uppdaterad. Stötdämparna är Kyb 36R i framvagnen med justering både kompression och retur. I boggien hittar vi Kyb 40 med snabbjustering. Inga dålig grejer för det är precis vad som sitter standard även på Ski-doo:s tävlingsmaskin 600 RS.

Det är en bit in i mars, snön ligger djup. Dagarna innan har det bokstavligt talat vräkt ner ordentligt med snö. Självklart måste vi se vad den går för ute i lössnön. Med en matta på 129 tum och 38 millimeter höga kammar så är inte förväntningarna gigantiska i den lösa pudersnön. Men det går, just innan en fastkörning är inom räckhåll lyckas vi så gasa oss upp på leden. Vi kör vidare mot skogen i hopp om att hitta lite sönderkörd led att testa vad Mxz:an går för.

SKI-DOO MXZ 600R

Det börjar gå undan. Kåporna som är formade för att kunna flytta fram benen ordentligt, kommer till användning i de tighta kurvorna. Det känns som att det går riktigt fort, för effekten av att ligga alldeles intill snön och gasa i kurvorna ger i alla fall den känslan. Det här är riktigt kul! Bettet på leden då snön är relativt lös är kanske inte det bästa, då spåren inte fryst på.  Men helt klart tillfredsställande.

Motorn den svarar direkt på tummens alla tecken. Tidigare 600 E-tec har inte varit känd för att vara rapp. Men SKI-DOO MXZ 600R E-TEC är raka motsatsen. Den är rapp, svarar på gasen och har cirka tio vilda hästar mer än den gamla. En äldre 800 får nog allt passa sig för den här sexhundran.

SKI-DOO MXZ 600R

Efter lite febrilt letande hittar vi “sämre” led. Gupp på gupp på gupp. Med ett leende på läpparna släpper vi lös. Det rätta elementet är trots allt för en kort maskin, med fantastisk fjädring, riktigt taskigt och guppigt underlag. Trots höga knölar, tvära kurvor så flyter det bara på.  En lång maskin kan vara grym rakt fram och svälja det extremaste knölar, men när det börjar svänga. Då underlättar det något enormt med en kort maskin, och en bredare framvagn. Man slipper att den vill kliva i kurvorna.

Stötdämparna i framvagnen känns en aning hårda i guppen, så vi viker in till kanten. Klickar ett par snäpp på stötdämparna, och gasar vidare. Nu blir inte känningarna i underarmarna lika påtagande.  Styrhöjaren som sitter på maskinen är justerbar i längsled. Så att man enkelt kan hitta en komfortabel körställning.

SKI-DOO MXZ 600R

SKI-DOO MXZ 600R E-TEC är otroligt rolig att bomba led med. Stabil, massor med möjligheter att ställa in fjädring och förarposition.  Välbalanserad, och en riktigt potent motor. Är man ute efter en maskin för att avverka massor med mil, hoppa, eller köra på bana så kan detta vara ett alternativ.

Läs fler TRAX IMPRESSIONS

Kontakta din lokala Ski-Doo handlare

TORDS MOTORSERVICE

TERRÄNGMASKINER

AUTO-BLÅ

E-SON

LINDROTHS MOTORCENTER

Fortsätt läs

Mer i Trax impressions

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen