Kontakta oss

Sledtrax projektskoter

SKI-DOO SUMMIT X – PROJEKTSKOTERN SUMMERAS

En maskin som många kanske drömmer om att bygga själv? Vårt mål förra året var definitivt att lyfta på locket i eftermarknadsvärlden och se hur långt vi kunde gå med en Ski-doo Summit X 850. Och vilket projekt det skulle visa sig att bli där förväntningarna från oss var högt ställda på resultatet, detta ska vi nu sammanfatta efter en säsong tillsammans med den kanadensiska projektmaskinen. 

Hämtning av Summit X hos Tords motorservice.

Hämtning

Vi började säsongen som de allra flesta med att hämta SKI-DOO SUMMIT X. Tords Motorservice i Bredåker såg till att maskinen var monterad och klar vid hämtning bara för att sen åka en kort tur på släp till ett garage och därefter demonteras. Om sanningen ska fram kändes det på gränsen till galet att starta säsongen med att plocka isär en helt ny maskin, men när vi började tänka på allt roligt som skulle monteras försvann den känslan direkt.

En del av utrustningen som skulle monteras.

Utrustningen

Godsakerna som monterades var förstärkta boggieskenor, T-motion delete, dekalkitt, smalare fotsteg, aluminiumframvagn och spindlar, chassiförstärkningar, beltdrive, lättare huv och smalare sidokåpor, förstärkta lyftbågar, styre med höjare bromsskydd samt nytt bromshandtag, mindre dyna och nya stötdämpare. Ja som ni märker blev listan med nya delar lång vilket gjorde bygget till en av Sledtrax historiens fetaste projektmaskiner.

Bygget började med boggien som fick sig en rejäl översyn där vi monterade förstärkta boggieskenor från iceage och ett T-motion delete kitt från Skinz tillsammans med lite svenskt guld i form av en uppsättning Öhlins stötdämpare. Även en Composit M67 matta monterades. Under vintern har denna kombination fungerat riktigt bra förutom ett missöde med en bult i bakre axeln som håller vändhjulen. T-motion deleten har upplevts som ett bra sätt att göra skotern stabilare och mer förutsägbar i uppträdandet, framförallt vid brantare skråkörning. Det som gjort störst skillnad i boggien är utan tvekan fjädringen.

Öhlinarna har vi justerat och testat med lite olika setup. Från början körde vi med riktigt mjuka inställningar som vi faktiskt ändrat genom säsongen och nu kör vi med hårdare inställning på den bakre stötdämparen. Inte för att fjädringen bottnat utan för att ändra karaktär där skotern inte ska resa lika mycket och bli mer kontrollerad att hantera. Att sedan hela paketet blivit starkare i form av Iceage Bomber rails är som grädde på moset.

Iceage bomber rails

Även framvagnen fick sig en rejäl översyn med helt nya billet aluminium delar från Zollinger racing products, en rödeloxerad framvagn fick ersätta originalet där utseendet på grejerna får en att dregla. Fördelen här är lätt vikt samtidigt som det är starka prylar och den nedre A-armen är uppböjd för ökad markfrigång. Men den gångna vintern var inte den snörikaste och vi lyckades med bedriften att få känningar av sten vid två olika tillfällen, som båda gångerna skrotade både den nedre A-armen samt stötdämpare på respektive sida. Det ska erkännas att det kom en och annan svordom vid andra tillfället som Murphy satte käppar i hjulen.

Framvagn från Zollinger racing products.

Förutom stenkänningarna har framvagnen fungerat klanderfritt och tillsammans med Öhlins justerbara stötdämpare lyckades vi justera in den efter eget tycke och smak. Även här började vi säsongen med en mjuk setup för att sedan göra maskinen aningen styvare under säsongen. Summiten känns tillräckligt lätt att kasta omkring och med en aning styvare framvagn upplevs den mindre nervös med ett tryggt och stabilt uppträdande. Ja vi börjar smått att förstå varför Guld står så högt i värde!

TKI beltdrive

Under huven på SKI-DOO SUMMIT X gjorde vi inte allt för mycket men vi gjorde en stor uppdatering på drivlinan i form av en beltdrive från TKI. Ut åkte ståldreven, oljan, locket och nya billet aluminiumdrev med en kuggrem monterades. Nu minskade den roterande massan avsevärt och det är något man känner av i form av att maskinen rullar väldigt lätt samtidigt som den upplevs en aning rappare. Nu blir det inte samma skillnad som med en turbo monterad men många bäckar små gör att helheten i drivlinan blir till det bättre.

Vi han också mixtra lite med variatorerna men innan vi gick över till den sidan monterades en förstärkning från Zollinger racing products under grenröret som förstärker främre delen av chassit. Förstärkningen har grym passform och montaget tog bara någon minut om man bortser från demontering av huv och avgassystem. Väl framme vid variatorerna sågs vikter och fjädrar över där vi installerade nya prylar från Snoperformance, vikterna är ställbara varpå man kan justera tyngden i början och slutet av vikten. Lite högre startvarv tillsammans med andra vikter gav en riktigt rapp karaktär på maskinen som skottar på ordentligt nu.

Skinz huv och sidokåpor

Det som utan tvekan varit mest uppmärksammat på vår SKI-DOO SUMMIT X projektskoter har varit de nya plastdetaljerna från Skinz, lättviktshuven och de smala sidokåporna ändrar helt karaktär på maskinen som efter ingreppet blir svår att känna igen, ful eller snygg? Ja det är upp till betraktaren att avgöra men tillsammans med det fluorescerande dekalkittet från Swetown tycker vi att helheten blev grymt bra.

Dekalkitt Swetown

De smala kåporna är det som har gjort störst skillnad när man kör då de tillåter riktigt djupa nerlägg innan snön trycker emot. Här spelar de smala Skinz fotstegen också in där vi fått en Summit som är smalare från sidokåpornas början till fotstegens slut. Skotern har haft mindre yta att hänga upp sig på framförallt i kompaktare snö och även tillåtit djupare nedlägg vid skråkörning eller svängar.

CFR styre och höjare

Allt vi hittills tagit upp är stora ingrepp, men det man faktiskt känner av hela tiden är förarmiljön som anpassats en del också. Ett CFR Boondocker 2.0 styre monterades tillsammans med ett par begagnade hooks från en Polaris och CFR knuck riser på 4”. På styret hittade även ett justerbart bromshandtag från Skinz på plats tillsammans med ett skydd för bromsbehållaren från Zollinger racing products.

Som komplement till detta byttes originaldynan ut mot en 47C dyna från Ski-doo som är lägre, kortar och smalare. Tillsammans har detta gett ett stabilt styre med bra grepp och ett lättåtkomligt bromshandtag. Greppet har varit väldigt uppskattat när man hoppat mellan fotstegen samtidigt som dynan knappt märkts av.

Action
Action

Blev det en drömskoter?

Blev det den drömskoter man vågat hoppats på?? Vi skulle ljuga om vi sa nej, för den här maskinen har gett föraren ett stort leende på läpparna varje gång det varit dags för körning. Lätthanterad och smidig med fjädringsegenskaper som har tackat och tagit emot allt vi utsatt den för. Förutom våra missöden med stenar har maskinen gått som en klocka utan missöden på beltdrive eller andra tekniska problem som kan uppstå. Vi har helt enkelt kunnat koncentrera oss på att tanka och köra precis som man vill att det ska vara.

Action
Action

Tack till alla som hjälpt oss med att göra detta projekt möjligt och ni som följer oss på Sledtrax, vi hoppas att ni uppskattat våra projektmaskiner där vi kunnat visa en del av prylarna som finns på eftermarknaden.

Se vår review på SLEDTRAXTV

Kontakta din lokala Ski-doo handlare

Tords Motorservice

E-son

Terrängmaskiner

Auto-Blå

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax projektskoter

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen