Sledtrax projektskoter
SLEDTRAX RECEPT PÅ EN MAXAD SUMMIT X
Nu är det hög tid att fördjupa oss i en av våra två projektskotrar i vinter och vi kan redan här avslöja att det blir dom häftigaste projekten i Sledtrax historia.
Dagens maskiner är otroligt kompetenta direkt vid leverans, och man behöver inte backa många år för att se hur utvecklingskurvan rusat iväg. Vi vill se hur långt vi kan ta en ny maskin och om man kan göra en redan grym skoter bättre med hjälp av eftermarknaden. Nu kör vi igång det lavaröda projektet som grundas på en Ski-doo Summit X 154 850 E-TEC.
Vi börjar projektet med att presentera vilka eftermarknadsprodukter som kommer att användas och under säsongen kommer vi att fördjupa oss mer.
Summiten har gjort sig känd för att vara kanske den mest lätthanterade puderskotern, på gott och ont. Den kan lätt upplevas lite vinglig om man inte är van vid hur lite kraft det krävs för att byta riktning. En stor del i detta är T-motion funktionen som låter boggin luta när man lägger ner maskinen. Därför kommer vi att testa ett T-motion delete kitt från Skinz protective gear, där vi helt enkelt byter ut bakre saxen i boggin mot Skinz modell.
Nu tar vi bort tilt-funktionen och förhoppningen är att skotern kommer upplevas lite tryggare vid brant skråkörning där man kan hålla en linje lättare.
Stötdämparna som sitter på är riktigt mjuka och är anpassade för ren lössnökörning där man gärna har en mjuk och följsam fjädring. Dock har dom sina begränsningar när det kommer till hopp och knöliga leder. För att anpassa Summiten till ett bredare användningsområde kommer vi att montera Öhlins senaste stötdämparpaket som har ett större användningsområde. Med justerbar kompression och retur är förhoppningen att vi ska kunna ställa in dessa stötdämpare för både ren puderåkning samt lite mer hopp och lek mot vårkanten.
Det är inte bara fjädringen som kommer att uppgraderas utan även boggi samt framvagn.
I framvagnen byter vi ut samtliga a-armar och spindlar till en ZRP billet framvagn, ZRP står för Zollinger racing products. Deras framvagnar kan man se hos ett flertal förare på hillclimb tävlingarna i USA. Både spindlar och a-armar är frästa ur aluminium för bästa hållbarhet samtidigt som vikten förblir låg, att de sedan är galet läckra att se på gör inte saken sämre.
I boggin kommer vi att byta ut original boggiskenor till ett par förstärkta från Iceage performance. De är störst på eftermarknaden med boggiskenor och vi kommer att köra med en modell som heter Bomber, tillsammans med deras extraförstärkningar. Vändhjulen kommer också att bytas ut till deras billet hjul för ökad styrka och lite mer bling på maskinen.
Målet med dessa modifieringar är att maskinen ska tåla större påfrestningar där man annars kan böja boggiskenorna om det vill sig illa.
Den som läste om Lynx lansering av Boondockern förra året kanske uppmärksammade att Lynx har gjort smalare fotsteg än Ski-doo. Längst fram vid fotholkarna är de lite smalare och även sidokåpan har gjorts smalare.
Vi ska försöka nå samma resultat på vår projektmaskin genom att montera Skinz protective gears nya Rasmussen fotsteg som är smalare än original. Det innebär också ett ingrepp på buksidorna som kommer att kapas för att följa de smalare fotstegen.
Även innanför buksidorna kommer det att hända lite grejer, det traditionella kedjehuset kommer att bytas ut. Och istället kommer vi köra med ett beltdrive kitt från TKI som är förkortningen på Tom Kobza Industries.
Här kommer vi att spara en hel del vikt när vi byter ut drev och kedja till frästa remhjul i aluminium, samt att remmen i sig som väger betydligt mindre än en metallkedja. En extra fördel är att den roterande vikten blir mindre och ska göra maskinen lite rappare, i vinter kommer vi att återkomma med resultatet.
Om vi kastar oss över till andra sidan av maskinen hittar vi variatorerna som ser lite annorlunda ut till i år. På sekundären ser man de nya kylflänsarna som ska suga luft genom ett filter i sidokåpan, vi kommer dock inte kunna hålla fingrarna borta från kalibreringen utan här ska vi se om det finns mer att hämta. Vi kommer att montera ett variatorkitt från Snoperformance som vi har hört ska ge bra snurr i grejerna. Vi kommer även att testa en uppsättning ställbara ramper som ZRP tillverkar, här kan man ändra inställningar i fält genom att byta ut till olika magnetvikter och därigenom justera varvtalet.
Rotax 850 E-TEC har sin sweet spot med mest effekt vid 7900–8000 varv och här ska vi försöka ligga när vi testar fram variatorkalibreringen i vinter.
Om vi fortsätter under skalet på vår projektmaskin kommer vi att montera en förstärkning av bulkheaden, i mitten av den formgjutna bulken kommer vi att montera en aluminiumförstärkning från ZRP. Den kommer att styva upp hela konstruktionen ytterligare och minimerar därmed risken för sprickor om man landar lite väl hårt i efter ett hopp.
Nu lämnar vi insidan och fortsätter med det yttre. Det är här den visuellt största skillnaden kommer att ske. Ni kanske har sett Skinz häftiga byggen med Helium kitt i form av plastkåpor som är minimala för att göra maskinen mindre? Nu har man även tagit fram ett helt kitt till G4 plattformen där man dragit in sidokåporna maximalt och en huv i samma stil. Tanken är att minska motståndet av snön mot skotern och att man kan lägga ner skotern på skrå betydligt djupare när inte kåporna trycker emot på samma sätt. Kåporna är även väl ventilerade för att hålla nere temperaturerna i motorrummet och då även skona variatorremmen.
På huven finns ett smart förvaringsfack som hålls varmt av värmen från pipan som ligger en bit under. Som grädde på moset blir maskinen betydligt lättare samtidigt som den får ett råare utseende, det ska helt klart bli intressant att se hur det kommer att fungera i praktiken.
Något som undertecknad tycker är bland det viktigaste är att justera styret efter en själv, dels för att det ska bli bekvämt men även för att ge mer kontroll. Vi kommer att byta ut styret till ett lite kraftigare från CFR, styret heter Boondocker 2,0 och självklart är det lika rött som maskinen. Vi kommer att sänka styret cirka 2,5–3 cm genom att montera en billet styrhöjare från CFR på 4 tum, det är en höjd vi tror kommer att vara lagom till undertecknad.
På styret har vi även bromshandtaget som ska bytas ut mot ett justerbart från Skinz, nu kommer vi att kunna justera handtaget närmare styret för att kunna nå det lättare. Bromsen är något man använder ofta och denna uppdatering kommer bli intressant att testa när man har små händer.
En känd akilleshäl för denna skoter är bromsvätskebehållaren som är gjord av plast. Det är mer än en gång man sett denna trasig efter närkontakt med en gren eller träd. Här har ZRP tagit fram ett skydd i Billet Aluminium som täcker plastbehållaren och ska tåla mer misshandel.
För att få kraften från motorn att greppa tag ordentligt i snön krävs en bra matta, och den som sitter på Summiten original är en riktigt bra sådan. Men vi vill ändå testa vad som finns på marknaden och här har vi hittat en nyhet från Ryssland.
Composit tracks som tillverkaren heter har tagit fram en lössnömatta som heter M67, den ska vara mer anpassad för rent puder än deras andra modell M66. I vinter ska vi testa denna och jämföra mot andra mattor hur egenskaperna skiljer sig ute i olika snöförhållanden.
Med allt detta ”godis” på maskinen vill vi så klart skydda den på bästa sätt, därför kommer både front och bakbåge att bytas ut. Här kommer vi att använda Skinz Rasmussen frontbågen som även skyddar buken. Bakbågen skall tillhandahålla ett perfekt skydd även för tunnelsidorna. Förhoppningsvis behöver vi inte testa funktionen på dessa, men vi vill ta det säkra före det osäkra.
På en lössnömaskin vill man kunna röra sig smidigt och enkelt när man hoppar mellan fotstegen. Därför har Ski-doo tillsammans med hill climb legenden Carl Kuster tagit fram en dyna i ett mindre format. Den är kortare, lägre och smalare allt för att inte vara i vägen vid riktigt aktiv körning, men att kunna skjutsa någon kan man nog glömma.
Ski-doo har också tagit fram en ny tunnelväska på samma tema med smidighet i fokus, den är väldigt tunn och har några smarta lösningar som vi återkommer till i vinter.
Som grädde på moset kommer vi att skapa ett unikt utseende på Summiten tillsammans med Swetown som designar ett dekalkitt efter våra önskemål. Färgtemat kommer att gå i rött som även de flesta eftermarknadsdelarna kommer att göra. Idén som finns i huvudet ska förverkligas och det ska bli spännande att få visa resultatet.
Det här är receptet på en Summit som vi tror kan bli bland det roligaste man kan köra i pudret, se till att följa Sledtrax för att ta del av projektet under vintern. Nästa gång bygger vi ihop denna värsting till maskin.
Många av produkterna finns på: MODSHOP