Kontakta oss

Reportage

EXPERIENCE YAMAHA WOLVERINE RMAX

Ungefär en timme från Barcelona hittar vi Les Comes som är känd för sina offroad-evenemang, och efter ett besök där tillsammans med Yamaha och evenemanget ”Experience Wolverine RMAX 1000”  förstår vi varför. En oförglömlig upplevelse där de olika modellerna från RMAX-familjen fått sättas på prov i den mest utmanande terräng. Men hur de klarade av den utmaningen och vad intrycket på maskinerna är kan ni läsa mer om här!

YAMAHA 70 ÅR 

Efter kvällens välkomstmiddag i Barcelona tillsammans med representanter från Yamaha, journalister från flera olika länder och en god natts sömn var det dags att knäppa hjälmen och snöra på kängorna. Dagen började med en presentation om evenemanget och en kortare genomgång av maskinerna samt Yamaha som varumärke. Yamaha är ett stort och välkänt varumärke från Japan som gör allt från musikinstrument till motorcyklar, atv:er, side by sides, båtmotorer, utombordare mm . Känslan är stolthet över sitt varumärke, där de lyfter tillförlitlighet, hållbarhet och kvalitet, dess breda produktutbud och med kunden i fokus. Yamaha Motor Company startade som en avknoppning 1955 och firar därmed även 70 år under 2025!

EN UPPLEVELSE I TERRÄNGEN

Eventets syfte var att få uppleva RMAX, och oj vad vi fick uppleva!  Med 800 hektar mark och över 80 kilometer spår var det upplagt för ett perfekt test, terrängen var väldigt varierande med allt från branta backar, stenskravel, djupa vatten, leriga spår, gropar och knölar som tillsammans skapade något utav en hinderbana för maskinerna. Testkörningen började på tre olika kortare banor som slingrar genom terrängen, här fick vi med oss tre olika modeller av RMAX-familjen och senare på dagen blev det en två timmars lång tur där vi testade alla fem modellerna.

FAMILJEN VÄXER

Rmax är ingen ny modell, redan 2020 kom de första i form av en tvåsitsig och en fyrsitsig, nu 2024 har vi det senaste tillskottet Yamaha Wolverine rmax 4 1000 LE och det är den vi ska kika lite extra på. Vi fick alltså möjlighet att prova fem olika modeller, de skiljer sig åt en del med olika många sittplatser och då även olika lång hjulbas, utrustning och funktioner, men hjärtat i samtliga är den kraftfulla 999cc DOCH pararelltwinsmotorn med åtta ventiler. Vill du nörda ned dig mer i vad som skiljer dem åt och vad varje modell kan erbjuda så kikar du in på Yamahas webbplats eller besöker en återförsäljare där det finns massor med info att få.

EXTRA ALLT MED LE

Men vad som skiljer sig åt lite extra på denna RMAX 4 1000 LE är bland annat den fyrsitsiga kupen med extra långt flak. Detta gör att du kan åka fyra stycken, och faktiskt sitta riktigt bekvämt men även få med dig grejer bak på flaket. LE modellen är den mest utrustade och kommer bland annat med högtalare, infotainmentsystem, olika körlägen som sport, trail och crawl, valbar EPS och Fox iqs dämpare och allt detta kan du justera inne i hytten! Riktigt häftigt att direkt kunna känna skillnaden som de olika inställningarna gör för framkomligheten, komforten och körupplevelsen.

IMPONERANDE FRAMKOMLIGHET 

Men något som var gemensamt för alla modeller som tog mig med storm var framkomligheten. Med den höga markfrigången, rejäla däck med grepp, och förmågan att smyga sig fram med kraft var otrolig! De kändes att de längre modellerna klättrade extra bra och var stadigare mot backen tack vare den långa hjulbasen men de kortare kändes då däremot mer snärtiga och smidig. Det var flera gånger jag tittade fram på terrängen och tänkte att där kommer vi tippa, slira, fastna, men det var inga som helst problem att ta sig fram en enda gång. Det känns som att vem som helst utan vana skulle kunna köra dessa maskiner i terrängen då den gör jobbet åt dig!

FÖR ALLA OLIKA TERRÄNGER

För att lite kort dyka in på vad som imponerade mest med LE modellen bortsett från det som just nämndes har vi de olika körlägena, Trail, Sport och Crawl. De kan du justera på ett vred inne i hytten för att ändra motorkaraktären, och vilken skillnad det gav körningen! Med trail läget blir gasresponsen lite snällare för att ge en mjukare och mer förutsägbar körning där det till exempel är mer kuperad terräng med hinder efter vägen, där du helt enkelt vill kunna ta dig mjukt och smidigt fram.Sportläget däremot ger en mer direkt och aggressiv respons passande för mer öppnare områden där du vill köra mer aggressivt och ha fart. Crawl läget används vid de mer extrema förhållandena, där du verkligen vill ha precision och full kontroll, gasresponsen dämpas för att kunna göra precisa manövrar utan att tappa kursen eller fästet i backen. Det kändes även stor skillnad hur mycket motorbroms det var i de olika lägena och det hänger tätt ihop med hur CVT-transmissionen justerar kraftöverföringen i varje läge.

GULD OCH GRÖNA SKOGAR?

Det finns hur mycket som helst att lyfta med dessa maskiner i denna terräng men självklart kan inget jämföras med att få uppleva det själv! Om man nu ska krysta fram något negativ med dessa produkter så skulle jag väl säga priset, på Yamahas webbplats hittar vi priser från 312,900:- till 374,900:- på RMAX WOLWERINE modellerna så det är inte billiga maskiner. Nu var denna upplevelse mest lek och skoj men självklart är användningsområdet för dessa kraftfulla terrängfordon större än så, kanske som en hjälpande hand på gården, till det tunga jobbet, eller svåråtkomliga områdena. Om man tänker mer än för lek och skoj så kanske summan känns mer rimlig?

Läs mer på YAMAHA

Läs fler Reportage

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen