Kontakta oss

Sledtrax projektskoter

POLARIS BOOST 155 – DELRAPPORT OM ÅRETS PROJEKTMASKIN

Vår färd med årets projektmaskin fortsätter och vi har fått lära känna denna Polaris Boost 155 riktigt väl. Den brutala kraften som ger en grym matthastighet har delvis gjort att vi fått lära om oss hur man kör skoter igen, samtidigt som det tar oss till nya höjder. Dessutom har vi gjort lite ytterligare modifikationer, häng med när vi berättar mer!

Med ett ordentligt snötäcke har vi äntligen kunnat sätta tänderna i vår projektmaskin för 2023 vilket är en Polaris Boost 155 som bestyckats med grym utrustning från bland annat Öhlins, Skinz, Z-broz Racing, Airlines, Durapro samt Swetown. Vi tog med detta krutpaket till maskin för en häftig start på säsongen i Saxnäs där vi gästade Marsfjäll Mountain Lodge för episk körning i djup pudersnö. Här hann vi lära känna skotern i både branta backar samt tätare skog för grymt rolig teknisk körning!

Hur fungerar projektmaskinen utanför lössnön?

Om än körning finns just bakom stugväggarna så hade vi tagit sikte på ett berg en liten bit bort, vilket innebar en transportsträcka längs leden som dessvärre inte var nysladdad. Då fick vi dock läge att pressa Öhlinsdämparna och se om de trots den mjuka inställningen klarar av de hårda stötarna. Å trots att detta inte är en ledskoter så blev även transportsträckan en glädje och hornen i pannan kommer snabbt fram när man gasar på längs den breda leden. Lite klumpigt är det såklart, men ack så roligt.

När man kör transportsträckorna med Boosten märker man att den mindre kylaren som sitter på 155” modellerna av Matryx RMK får jobba. Nu är dessa snöskotrar gjorda för att köras i just lössnö, där detta inte är något problem, men när man ändå kör på hårt underlag så är det ofrånkomligt att temperaturen stiger. Kanske är detta på grund av att det inte bara är motorn som skall kylas, även turbon är vattenkyld. Därför har vi gjort det enkelt för oss genom att montera en extrakylare från VCLS, en extrakylare som ni bland annat hittar hos Motorhuset. Detta är en luft-vattenkylare som har en termostatstyrd fläkt. Detta ökar inte bara volymen av kylvätska med 1,5 liter, utan ser även till att hålla nere tempen oavsett underlag. Än så länge känner vi oss riktigt nöjda med lösningen så vi trots en viss transportsträcka inte behövde stanna en enda gång för att kyla ner skotern, precis så som det skall vara.

Skogen är dess rätta element!

När vi sedan viker av leden och kör ut i skogen så känns det som att skotern funnit sitt hem. Om körningen hit varit kul så är detta eufori. Det är med sådan lättsamhet som man svänger fram mellan träden och det nu mer välbekanta Matryx-chassiet gör sig påmint med den knivskarpa känslan. När lutningen ökar känner vi även mer och mer av den kraft som man får med turbon. Det är inte bara ett ökat vridmoment som gör att det drar på hårt ända från botten, utan det finns aldrig en tvekan om att effekten är med en. Direkt efter omtag på gasen så är det fulla varv och känslan är smått hysterisk.

Vid den tekniska skogskörningen noterade vi dock en detalj som vi sedan fått jobba med för att få in körningen som vi är van. Detta gäller närmare bestämt vid hop-overs där vi vanan trogen gör samma ansats som vanligt, men märker att nosen stiger allt för högt innan vi hinner med att bromsa. Den enda slutsats vi kan dra är att det hinner bli en sådan matthastighet att skotern hinner börja hoppa upp ur snön innan man släppt på gasen, med resultat att man får för mycket rotation på skotern innan skidan åter når till backen. En ack så trevlig utmaning att ta sig an att lösa. Det som dock blir en fröjd, det är att göra så kallade ”bow-ties”, där man snurrar ett helvarv på bakbågen. Denna manöver har nog aldrig varit enklare!

Med denna färd i ryggsäcken tar vi nu sikte på många fler äventyr i all möjlig terräng. Äventyr som ni kommer att få tal del av i kommande artiklar och som kommer att ge oss mer erfarenhet om hur maskinen samt utrustningen fungerar, stay tuned!

Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.

Försäkra din Snöskoter via SVEDEA

Gillar ni kläderna i artikeln, titta in SCOTT

Boka en skoterhelg på Marsfjäll Mountain Lodge

Läs några Sledtrax Testar

Kontakta din lokala Polaris handlare:

NORRA SVERIGE:

UMEÅ TERRÄNG & MOTOR

MOTORHALLEN

LINDROTHS MOTORCENTER

KALIX MASKINER

MINAB

TIDY POWERSPORTS

BILHUSET I PITEÅ

YNGVESSONS MASKIN

HÄLLGRENS MOTOR

CAMP GAUTO

MELLERSTA SVERIGE:

BIRGERSSONS BENSIN

POWERSPORT CENTER

SALAB

TRACK & TRAIL

ABRIS SJÖ & SNÖ

STRANDBERGETS MOTOR

EFFEKT POWERSTORE

MOTORHUSET

PROENGINE

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax projektskoter

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen