Sledtrax testar
ARCTIC CAT MOUNTAIN CAT ALPHA ONE MED ATAC – DEBUT PÅ SNÖ
Trots den bitande kylan och den bottenlösa snön kan vi inte längre hålla oss borta från att ta en premiärtur. Många av oss har kört skoter flera år men visst är väl ändå känslan av första körningen något alldeles särskilt. De första milen på Arctic Cat Mountain Cat Alpha One med atac är gjorda och på de få milen har maskinen överraskat och överträffat förväntningarna men det finns även detaljer vi önskar mer av. Här får ni intrycken, tankarna och funderingarna från de första turerna genom de västerbottniska skogarna.
Det är dags!
Efter julstöket var över fick vi tillslut nog med snö för Mountain Caten att göra debut. Det blir en lugnare färd för att undvika de klassiska försäsongskadorna med krokiga a-armar och övriga skavanker. Vi bränner av några inkörningsmil för maskin och förare efter leden och passar även på att testa foxarna med Atac fjädringens färdigheter. Vilken skillnad en riktig dämparsetup gör! Maskinen känns pålitlig och ligger trots sin smala framvagn på 35,5 tum stadigt på den fina leden. Man kan tänka att det kanske borde vara lite vingligt med monorailen men det är inget jag kände av under denna tur. Kan det förutom dämparna vara Powerclaw mattan med 66 mm kammar som hjälper till och ändå ger ett bra bett i snön?
Less is more – monorail
Vi viker av leden och letar oss ut i det nyfallna pudret, fjäderlätt och gnistrande. Det räcker att trycka med fötterna på fotstegen så surfar du fram och maskinen känns väldigt lättkörd. Det finns risk att överarbeta skotern i sidled innan man vant sig vid monorailens smidiga egenskaper. Jag ser med spänning fram emot att få köra i brantare skogsterräng där jag tror det kan bli till en fördel att kunna styra mer med kroppsvikten på fotstegen utan att behöva flytta över helt på ena fotsteget alla gånger.
Mycket vill ha mer
Något annat vi märker när vi svischar fram efter leden är att man sitter väldigt bekvämt på dynan men det är nog tyvärr enda fördelen med den. Ja för dynan är av modell större, både hög och lång vilket gör att när man ex gör en pudersväng eller ska luta sig från sida till sida så trycks benen ut av den höga dynan och man blir begränsad i sin rörlighet samt tappar fotfästet på fotsteget.
När vi ändå är inne på förbättringsområden kan vi nämna en annan sak vi upptäckte ganska omgående och det är fotstegen. De släpper inte igenom snön som man önskar vilket gör att det byggs upp snö och is på fotsteget som även där gör att man tappar fotfästet och det lätt blir en extra flygtur eller fastkörning.
Första känslan på Arctic Cat Mountain Cat
Trots det känner jag mig redan löjligt nöjd över denna maskin! Jag förvånas över hur naturligt det kändes att kliva över på ett märke jag aldrig tidigare kört och kortare maskin än jag någonsin haft. Efter ytterligare några dagars snöande stämplar vi ut från jobbet fortast kvickt, slänger i oss middagen, kopplar på hjälmlampan och beger oss ut. Jag märker snabbt nu när det är mer snö att med en 146″ måste man hålla uppe farten på ett helt annat sätt än 154″, planera sin körning och inte släppa av på gasen på fel ställen.
Även nu får vi imponeras över Atac fjärdingen när vi gräver oss fram på rullen i den djupa snön och samtidigt klickar i “firm”. Maskinen kliver upp på snön och flyter ovanpå istället för att leta sig ner till botten. Och allt detta på ett ögonblick! Att ha justeringen på styret gör att man verkligen använder möjligheterna till det när det är så busenkelt att byta mellan de olika lägena.
Nu kör vi!
Så nu är det bara att lägga på körtimmarna så våran Mountain Cat får visa upp sin fulla potential och vi får testa på hur alla dessa egenskaper ter sig i skogsterräng, drivor, olika fören och förhållanden. Säsongen är igång!
Glöm inte att prenumerera på Sledtrax Nyhetsbrev med chansen att vinna massvis med nya produkter varje månad.
Gillar du kläderna i artikeln kika in TOBE Outerwear
Försäkra din Snöskoter via SVEDEA
Läs fler Sledtrax testar