Kontakta oss

Sledtrax

Reportage

PROJEKT LODJURET, ETT VASST ROVDJUR PÅ JAKT! – MOTORRENOVERING

Att köpa en motor som skurit är ungefär som att spela på Lotto, vinstchanserna är få men har man riktigt tur kan man dra en riktig vinstlott. För att citera den klassiska Dirty Harry: “You’ve got to ask yourself a question: ‘do I feel lucky?’ Well, do ya, punk?”. Mitt svar på den frågan är: ”Ja, i allmänhet. Men när det gäller att göra bra affärer när det handlar om snöskotrar, inte så mycket alls”. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln, men mitt inköp av en skuren 2014 års 800 E-TEC för att ha i projekt Lodjuret blev INTE det undantaget.

Bottenhalva på väg till M-Performance

Den motor jag fick tag i var i åtminstone vissa aspekter perfekt för ändamålet. Den var komplett med både el, avgassystem och kylarslangar mm. Ett i princip komplett paket att stoppa ner i mitt rullande chassi helt enkelt. Åtminstone på papperet, men mer om detta senare. Nu börjar vi med en genomgång av själva motorn.

Kolv som ”eventuellt” sett sina bättre dagar

Det enda jag visste om motorn när jag köpte den var att den skurit på MAG-sidan och att kolven var väck. När jag skruvade isär den visade det sig att det gått så pass varmt och att den skurit så hårt att cylindern spruckit vid avgasporten. Kolven var repig typ överallt och det såg allmänt risigt ut helt enkelt. Då det är monoblock-cylinder på en 800 E-TEC behövde alltså hela cylindern bytas ut, båda kolvarna (såklart att man byter båda) samt att jag även passade på att kontrollera/rikta veven och fetta in lagen på denna när motorn ändå var i småbitar. Teo Lehtimäki Oy i Rovaniemi kör utbytessystem på den här typen av cylindrar, så efter ett samtal till Teo var en ny cylinder, två Wössnerkolvar och lite annat småplock på väg i min riktning. Samtidigt skickade jag iväg motorblocket och även ECU samt mätarkluster till M-Performance i Mora för kontroll av vev samt optimering av programvaran.

Syns till och med uppe i toppen att det gått torrt på en cylinder

När nu de delar som behövdes för att sätta ihop motorn igen var på gång var det såklart även dags att hitta grundproblemet med varför den skar. En tvåtaktare är tämligen okomplicerad i sin uppbyggnad. Får den bensin och olja i rätt mängd så går den. Ja, väldigt förenklat, men för min felsökning räcker det med denna analys. Eftersom oljepumpen inte följde med i motorpaketet jag köpte behövde den hur som helst ersättas, och för att vara på den säkra sidan inhandlades även en begagnad spridare för att ersätta den som satt på MAG-sidan. Serienumret för denna skickades också till M-Performance för att programmeras in i ECU. Detta är väldigt viktigt för att en E-TEC ska fungera. Även kontroll/kalibreringsnummer från oljepumpen behöver läggas in i ECU för att motorn ska få rätt mängd olja. Puuh, sa jag att en tvåtaktare är tämligen okomplicerad? 

Serienummer till spridare, viktiga att hålla reda på!

När dessa saker var inköpta tänkte jag (antagligen alldeles för högt) att nu är det bara att vänta på att alla grejor kommer tillbaka och sen skruva ihop motorn igen. Två dagar efter att mina prylar anlänt till Mora ringer dock Mulle och berättar att det går väldigt bra med veven, men att mätarklustret har problem. Mätarna fungerade, men de gick inte att få programmeringskontakt med av någon anledning. Det brukar alltid vara något som går snett med dessa specialbyggen så när han ringde och berättade detta tänkte jag väl mer att ”OK, då vet jag iaf vad det var som skulle strula den här gången”. Om jag bara vetat… Ett begagnat mätarkluster inhandlades hur som helst och levererades till Mulle och någon vecka senare stod alla grejor på plats hemma i garaget. Dags att montera ihop motorn.

Att montera ihop en motor handlar mycket om RTFM (Read The Fucking Manual / Läs Manualen för de av er som inte vet vad det betyder), vilket i sig kan vara nog så utmanande men med lite tålamod är det ingen större konst, och efter en eftermiddag i garaget står så motorn hel och fin på bänken i garaget. Nästa gång ska vi se över vad som krävs för att peta in rovan i en Lynx RS, hur svårt kan det vara egentligen? Stay tuned så får ni se!

Läs fler REPORTAGE

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

Till toppen