Kontakta oss

Reportage

PROJEKT LODJURET, ETT VASST ROVDJUR PÅ JAKT! – PROLOG

En iskall och mörk januarikväll som övergår mot natt längs norrlandskusten. Snön faller inte ner, den driver rakt in från sidan som en vit vägg i den starka vinden. Sikten är obefintlig, jag ser knappt huven på bilen och det som nu kan tänkas finnas framför är totalt dolt. Inte en enda vettig människa befinner sig på vägen, och alltså är jag helt ensam på vägen norrut från Umeå med destination Piteå. Varför ger man sig ut på en sådan resa helt ensam kanske ni funderar? Självklart för att köpa en snöskoter!  Eller i det här fallet, nästan en snöskoter. Det handlar nämligen om ett rullande chassi från en 2016-års Lynx RS som kommer att vara grunden till detta projekt. Målet? Samma som (nästan) alltid för mig, att skapa en riktig dräpare till ledracer! Om jag nu kommer mig levande genom den här snöstormen vill säga

Om vi nu istället backar bandet ca två månader kommer vi fram till den tidpunkt då den här historien egentligen startade. Eller åtminstone upptakten till varför jag riskerar livet längs norrlandskusten. Det var nämligen då jag råkade ramla över en skuren Rotax 600 RS -15 som införskaffades på stående fot komplett med variator, el och avgassystem. Tanken var att renovera upp rovan och ha den som reserv för den som redan snurrar ettrigt i en av de andra galna skapelserna i maskinparken. Nämligen en riktigt ettrig Summit 600 RS 154”. Ja, ni läste rätt jag har en 154”, så stäng munnen nu alla ni som vet vem jag är ni ser ut som fågelholkar hela gänget. Denna summit är för övrigt en maskin som är värd en helt egen historia, men mer om det en annan gång.

Vid renoveringen av motorn visade det sig dock att den fått betydligt mycket mer stryk än jag trodde när den införskaffades, och renoveringen i sig blev en riktigt dålig affär med tanke på priset på alla delar som behövdes för att skaka liv i den sönderspikade motorn. Efter att ha legat i soffan några kvällar och muttrat över detta obetänksamma beslut dök så annonsen med stort A upp. Något som jag tänkte skulle kunna rädda mina tidigare dåliga beslut. Ett desperat försök att rädda upp denna sorgliga motoraffär ledde mig alltså till Piteå denna trista kväll. När detta rullande chassi dök upp tänkte jag nämligen att det skulle gå att göra om det hela till en bra affär genom att montera Rotax-rovan med tillbehör och sedan sälja rubbet som komplett skoter i stället. Vad kan möjligen gå fel, liksom? Ja, det var en retorisk fråga…

Nästan komplett rullande chassi från en Lynx Rave RS 2016 som varit med om en del misshandel

Jag klarade mig som tur var ifrån att köra ihjäl mig i en norrländsk snöstorm, men en sak kan jag säga om den bilfärden. Aldrig har det varit så långt mellan Piteå och Umeå som denna natt. Vissa sträckor kunde jag köra max 30 km/h och om inte snön ställde till så jag inte såg var vägen gick var det vinden och halkan som gjorde sitt allra bästa att blåsa såväl bil som släpvagn av vägen. Hade jag inte haft en stor och tung bil med hög markfrigång och fyrhjulsdrift hade jag aldrig kommit hem. Om vi bortser från detta var det dock mycket annat som kunde sätta käppar i hjulet för mina tänkta planer för det nyinköpta chassit.

Som den såg ut under sina glansdagar

Den idén höll nämligen i ganska exakt tre dagar, eller rättare sagt till nästa gång jag var ute och körde skoter med min son som till vardags kör en Polaris Indy Sport -87 som fått sig en uppfräschning i form av en Xtra-10 boggi och matchande framvagn. Självklart med Fox racingdämpare runt om. (Ni ser väl inget mönster här eller?). Under denna tur passade han på att kläcka den geniala idén att han ville provköra min skoter (Projekt karatebiet här på Sledtrax för de av er som minns så långt tillbaka), och självklart måste han ju få göra det. När han kört ett tag på myren där vi stannat kom han tillbaka till mig och deklarerade glatt att det där nu var hans skoter och att jag fick fixa mig något annat. Sen försvann han i ett snömoln och lämnade mig stående med lång näsa och en Polaris Sport som inte hade nog motor att jaga ikapp honom hur mycket jag än försökte. Ungar!!!

Det mer tama syskonet Lynx Rave RE 2016

Jaja, planer är till för att revideras, och så även denna. Även om den redan var en backup-plan. Istället för att stoppa ner den ovan nämnda RS-motorn i Lynxen annonserades denna ut som ren förlustaffär samtidigt som jag började jakten på en 800 E-TEC att använda som kraftkälla. Just valet 800 E-TEC var tämligen enkelt eftersom det sitter en Mulle-optimerad 600 E-TEC i den som grabben nu helt sonika rekvirerat så då bara måste jag ju vara värre, det är bara fakta. Efter några veckors intensivt letande dök så ett lämpligt objekt upp i form av en skuren 2014 års Rotax 800 E-TEC komplett med el och avgassystem. Känner ni igen upplägget? Vad kan gå fel här då??? 

Och här börjar så äntligen historien på allvar, nu ska byggas ledracer. En 800 E-TEC optimerad av M-performance i Mora nedstoppad i ett 600 RS chassie borgar för många roliga åkturer, men innan det ett antal timmar i garaget, och självklart fyllt av en hel mängd fallgropar på vägen. Game On!

Läs fler REPORTAGE

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen