Kontakta oss

Sledtrax testar

SEA-DOO WAKE PRO 230 – EN ISKALL START

Äntligen har det blivit dags för dom första svängarna med vår Sea-Doo Wake Pro 230 långtestmaskin, även om det stundtals kändes dumt att maskinen skulle vara stationerad i Norrbotten. För här har det varit svårt att tro att vintern skulle våga släppa greppet, låga temperaturer och nederbörd i form av snö med metertjocka isar en bit in i maj. Då är det ändå kusten vi snackar om, för i fjällvärlden där får man lov att åka badring bakom snöskotern ett bra tag till. Men ett test är ett test och vädret har inte fått stoppat oss från lite körning.

Första doppet i sjön för Sea-Doo Wake pro

Innan de första turerna kunde tas har vi såklart hämtat ut maskinen hos en Sea-Doo återförsäljare. Det har Mattias på Sledtrax fått göra då han bor på plats i Östersund där Oktan har fått förtroendet för leveransen. Innan det var dags att lämna butiken fick vi en grundlig genomgång från ägaren Erik, bland annat om hur maskinen fungerar med funktioner och service.

Men det kanske viktigaste är informationen man får om lite sjövett och hur man ska bete sig, dels för att köra säkert men även för att störa djur och natur så lite som möjligt. 

Mattias & Erik från Oktan

Efter en föredömlig information om det nya fordonet lastas den på en BRP-Carrier som är en anpassad vagn till de fullstora Sea-Doo maskinerna, vagnen får dras i 80 km/h bakom bilen och gör det snabbt och enkelt att åka till favoritstället.

Sea-Doo Wake pro

Vad denna stackars vattenskoter inte visste var att den nu skulle få åka 60 mil norrut där isen fortfarande ligger på sjöarna. Men som ”tur” är har vi några öppningar att åka på, för självklart var vi tvungen att testa nyförvärvet! Efter en sjösättning i det cirka tre grader varma vattnet var det dags för en första start av den trecylindriga Rotax motorn på 1630 cc och kompressor.

Det första som slår en är hur tyst motorn är trots sina 230 hk, samtidigt som motorn startar tänds den nya 7,6” stora displayen. Nu får man en överblick på inställningar för trimsystemet, bränsle, körprogram och tyvärr även vattentempen som inte är långt ifrån fryspunkten…

Sea-Doo Wake pro

Då sommarkänslan fortfarande är en bit bort väljer undertecknad att behålla kläderna från snöskoteråkningen under premiärturen. Vi smyger iväg med Wake Pron för att känna lite på skrovet och motorn och vi måste medge att den upplevs rätt tam för att besitta hela 230 hk och den har en bit kvar till att uppnå toppfarten som utlovas.

Men det är precis som den ska vara då den är programmerad att använda ett inkörningsprogram på fem timmar, under dessa timmar kommer effekten att successivt släppas på tills motorn levererar full kraft.

Sea-Doo Wake pro

ST3 skrovet som sitter på denna Sea-Doo är utvecklad för att kunna köras även när det är lite större vågor ute till havs och det är inte lika aggressivt som T3 skrovet som sitter på RXP modellerna. Om vi ser vad Wake Pron är byggd för känns det som ett bra val av skrov, efter första svängarna känner man att det är en trygg och stabil plattform som ändå kan komma att leverera vid bus och lek. Inte lika aggressiv vid kurvtagning som T3an men ändå riktigt bra grepp i vattnet, det här kommer att bli en rolig sommar!

Sea-Doo Wake pro

De första svängarna har helt klart gett mersmak och det ska bli spännande att se hur motorn kommer att leverera efter att inkörningsperioden är över, 230hk på en relativt liten maskin bör röra på sig ordentligt. Vi ska även testa de inbyggda funktionerna som är anpassade för att underlätta wakeboardåkning, så snart som isen har försvunnit… Mot sommaren och fler långtestrapporter.

Se när vi testar Sea-doo wake pro 230 – Crazy frog

Kontakta din lokala Sea-doo handlare:

AUTO-BLÅ

E-SON

LINDROTHS MOTORCENTER 

Fortsätt läs

Mer i Sledtrax testar

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen