Kontakta oss

Reportage

YAMAHA BENDER TERMINATOR FIII

Idag tar vi ett dyk in i skoterhistorien då vi stött på en snöskoter med historia av rang samt ett skick som är helt exceptionellt. Det handlar om den ömt vårdade Yamaha Bender Terminator FIII som man finner i Mikael Nordströms ägo, en skotermodell som fått starta sitt liv i händerna av skoterlegenden Tim Bender och som med sin 570cc motor tog sig an tuffa motståndare som 650 Wildcat, Indy 650 och Mach-1 i Formula III klassen. Detta är skotermodellen som tog Bender till segern av Formula III i Eagle River, men få kanske vet att 2 exemplar hittade sig till Sverige?  Ännu färre har fått möjligheten att se en som överlevt tidens tand. Här får ni nu möjligheten att läsa mer om just en sådan maskin! 

Vad är detta för en maskin och vad är det som gör den speciell?

Detta frågade vi Mikael Nordström, ägare av MNR och Öhlins center i Skellefteå. Svaret är inte allt för enkelt och gör att vi tar er tillbaka till år 1987, närmare bestämt till ett dubbelgarage där Tim Bender bygger om Yamahas skotrar, en serietillverkning av racingmaskiner för olika tävlingsserier. Men vi tar er även tillbaka till starten av de samarbete som skett mellan MNR, Bender och även Öhlins, ett samarbete med rötter från 80 talet där racing alltid varit i fokus.

Racinghistorien går det ingen nöd på när det kommer till denna Yamaha Bender Terminator FIII och om man vill få en liten uppfräschning av minnet, eller lära sig en bit historia, så rekommenderar vi att man kollar finalen i Eagle River 1989 där Tim Bender mötte tufft motstånd mot maskiner av mycket grövre kaliber, men det Tim tappade på rakorna tog han igen med sin körskicklighet i kurvorna. Sök bara på 1989 Eagle River FIII World Snowmobile Championship så kommer ni att finna ett klipp på just detta.

Hur kom denna snöskoter att bli till? 

Terminatorn byggdes av (Tim) Bender Racing inför 1988 års säsong med 1987 års EX 570 maskiner. Det var en i serien av flera Yamaha maskiner som Bender Racing byggde i samarbete med Yamaha för olika tävlingsserier. Man handbyggde mindre serier av fabriksracingskotrar och just av Terminatorn byggdes det 25st av för Formula III klassen som var ovalbana på den tiden. Men vad det började med för Tim Bender var Phazer SX någon gång runt 1985, också samma färg, röd, vit och svart. Även då kom det en maskin till Sverige som Fredrik Holmgren från Lycksele tävlade med, då var det från en serie av 50 skotrar som anpassades till en 56 hk klass. Sedan kom Avalance, Outlaw mfl vilka såldes för ledkörning. För tillverkningen av dessa fabriksmaskiner utgick man från en standardmaskin där det monterades breddnings kit, andra krängningshämmare, extra kyl-kit, effekten höjdes upp och lite andra saker. Sedan ändrade man även utseendet med både lackering samt dekaler. Inför säsongen 1988 byggdes den här maskinen tillsammans med 24 andra maskiner av Bender Racing.

Kunden hade olika uppsättningar av chassiemodifieringar och trimningsgrader att välja på beroende på vilken tävlingsklass den skulle gå i. Sverige beställde den här med konventionell trimning, pipor portning kyl-kit och större förgasare, lite breddad, annan krängningshämmare och lite annat smått och gott. Det var en färdig racingmaskin som beställdes helt enkelt. I efterhand förstod man att det fanns mer effekt att plocka ur från dessa maskiner, man kunde trimma dem mer helt enkelt, men de byggdes som de var beställda. 

Hur kom denna maskin över till Sverige och hur fick du tag i den?

– Historien är kanske inte helt klar och den går isär lite när man hör sig för. Men vad jag fått höra så tog Isakssons motor, som var Yamaha importör på den tiden, hem två maskiner. De kördes av Michael Nyström och Joe Ahlenius. Vad som hände den andra Terminatorn har jag inte forskat i så mycket men enligt uppgift är den skrot och försvann med tiden. Skotern som sådan blev sedan någon form av backup eller testmaskin tills den blev stående hos en som jobbade på Yamaha i Östersund sen den slutade användas. Av denna har jag länge försökt att köpa skotern och till slut fick jag ett samtal om att den var till salu och på den vägen var det. Sedan har jag renoverat den under flera år.

Berätta lite mer om skoter, det sitter väl en hel del ovanliga saker på just denna? 

– Det finns många detaljer och roliga historier om maskinen men något jag tycker står ut lite extra är piporna. Bender som byggt maskinen är ju en Yamaha-guru och Terminatorn är den första applikationen med egna avgasrör som han tillverkade själv, vilket man även kan se på ”BR” loggan på piporna. Annars använde man ofta med Aaen pipor vilka han var sponsrade av. Sådana satt även på denna maskin när jag köpte den. Jag försökte under ett par år att spåra upp Bender piporna som följde med maskinen till Sverige men de var borta sedan länge. Efter samtal med Tim kom det fram att hela hans gamla Exciter lager var sålt och borta sedan länge så inget napp där, vilket var tråkigt. Efter några månader kommer ett samtal från Tim en lördag eftermiddag där att han berättade att han hittat sina reservpipor hängande i ett förråd vilka var helt oanvända. Så han packade och skickade över dom hit. 

Skotern har även galna stötdämpare för sin tid. Dämparna i standard Excitern 1987 hade oljedämpare standard med torsionsfjädrar både på bakdämpare och center dämparen. TSS framdämparna var också bara oljefyllda helt utan justeringsmöjligheter. Mats Thorsell, ingenjör på Öhlins Racing, fick uppdraget att bygga dämpare som skulle funka för racing. Stötdämparna skulle ha Coilover och kompressionsjustering till både center och bakdämparen, vilket var riktigt high-tech på den tiden. Dessa är specialbyggda för just denna maskin. Men framtill är det coolaste, det är Öhlins stötdämpare för TSS -hoppstyltor – kärt barn har många namn. Mats hade fått info från Yamaha av vad som rymdes, så han hade ett hum om vad som kunde göras. Original sitter det chromerör med 36 mm ytterdiameter vilka var för små för att kunna användas till någon typ av Öhlins insats. Mats fick börja med att brotscha upp och montera större glidbussningar i framramen. Sedan utgick han från gaffelben från en landsvägshoj som man kapade av och byggde speciella kolvar, insatser och adaptrar till. Mats kunde även bygga dit returjustering på dämpare vilket original helt saknade. Så det är verkligen unika och häftiga saker i dessa dämpare och enligt uppgift kostade dessa 60 000kr + moms per par år 1988, vilket skulle motsvara ungefär 150 000kr idag. Sedan är de synliga termosarna lite speciella med, de är egentligen aldrig använda utan jag fick dessa från Fredrik Holmgren för länge sedan och har länge bara varit en prydnad. Men på denna maskin hittade dem hem.

Avslutningsvis vill jag skicka ett stort tack till dessa personer, vilket utan deras hjälp denna renovering inte varit möjlig: 
– Tim Bender 
– Lack Ove ”Lackis” Degerman 
– Blästring/ polering Tobbe Bredow 
– Mats Thorsell Öhlins Racing 
– Kjelle Ödling 
– Kjell Åke Berglin 
– Dekaler Erik på Skellefte reklam

Sammanfattningsvis

Detta är en otroligt välbevarad original-racer på många sätt, som även har en intressant svensk touch med det samarbete som blev med Öhlins. Orsaken till att man kunde göra detta kan även ha berott på att Yamaha vid denna tid ägde 65% av Öhlins. Men oavsett anledningen så är det en häftig bit av historia som vi fått ta del av! 

Fakta: 
Modell –  1987 Yamaha Exciter 570 
570 cc Bender Racing portning 
44 mm Mikuni 
Airbox mod cold air intake 
Bender Racing pipes 

Chassie:
Widened front end 
Bender Racing sway bar 

Stötdämpning:
Front Öhlins TSS 36 DR rebound adjuster, 36 mm piston  
Center Öhlins 36 PC compression adjuster 
Rear Öhlins 36 PC compression adjuster

Läs fler Reportage

Fortsätt läs

Mer i Reportage

Facebook

Populär läsning

Instagram

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

Till toppen